for kindness sake

Här kommer det försenade inlägget om mitt slutprojekt. Som ni kanske minns så valde jag att skapa en snällhetskampanj, eller Kindness Campaign (för dem som inte minns så kan ni läsa mer här och här).


Men jag ville inte att det skulle bli för kampanjigt, så jag fokuserar på att designa föremål som en väggalmanacka, små skrivböcker, vykort och kanske pins. Ungefär som att kampanjen sammarbetade med Typo. För er som inte känner till Typo så är det en australiensisk affär som fokuserar på trendigt kontorsmaterial, samt ugglor, mustacher och andra överprissatta hipsterprylar.


Så hittills har jag kommit fram till en logo (okej det var väldigt länge sedan), och så har jag börjat designa almanackan. Jag lägger fokus på glada, uppiggande färger, och intressant typografi, med budskap som ska göra folket gladare och snällare utan tvång. Små citat jag gillar och inspireras av, ungefär.

Här är i alla fall utvecklingen då det kom till min logo (för er som är intresserade, fokusera annars ögonen på raden längst ner).



Och ja, jag har fortfarande en väldigt turkos period.


Så logon jag valde är de längst ner till vänster, men händerna i hjärttecken. Sedan ändrade jag också vad jag kallade projektet, först var det bara 'Kindness Campaign', sedan 'The Kindness Cure', och slutligen 'For Kindness Sake', som min mentor också föredrog.

Men den jag kommer att köra på är nog den gula med turkost band, bara för att den ser... gladare ut.


Jar kommit ungefär halvvägs med almanackan, men här kommer de två 'mest färdiga' av mina designs, då de andra fortfarande har lite pill och tweaks innan jag är glad.




Min första idé, från citatet "wear a smile, one size fits all". Ordet smile är format ur en galge, då leendet är plagget och plagg kan ju förknippas med just galgar.

Min skrivsil är ju som den är, men jag tyckte att det blev okej då jag fokuserade mer på själva skugg-och-blänk-effekten istället för min skrivstil.




Nästa idé som kom upp, från citatet 'work hard and be kind'. Här ligger fokus på ordet kind, som ska se ut som någon slags vikt och formad pappersremsa.

Jag är inte helnöjd med mitt 'n', och enligt Tanya ser första bokstaven, 'k', lite ut som ett 'l' och ett 'e'.


Så ni får gärna säga vad ni tycker, om ordet är lätt att läsa eller om jag borde tweaka lite?

Kommentarer
Postat av: Elin

be kind and wear a smile

det är min sammanfattning, go ida!

DU ÄR BÄST!

helt underbar kampanj, eller "sake" =)

<3

2012-03-05 @ 18:29:06
URL: http://mittkreativakaos.blogg.se/
Postat av: Sofisen

Woooooow. Du är grymt duktig kära vän (:

2012-03-12 @ 15:19:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0