bogor, del 1

För snart två månader sedan (ganska exakt) så skrev jag inlägget 'mellan bandung och bogor' som ett av de inlägg jag skrev om indonesien-resan från mars månad. Så nu är det dags att äntligen komma till staden Bogor, Akiras hemstad. Bättre sent än aldrig eller huuur?

Om ni har glömt mina tidigare inlägg så kan ni scrolla igenom min kategoti som heter 'resa' där alla inlägg hamnat, och även tidigare rese-inlägg om det känns intressant.

Men nu till Bogor som sagt. Det blir två delar fyllda med bilder ifrån Taman Safari, en fantastisk safari-park men massor av intressanta, vilda djur, på nära avstånd dessutom. Så kameran var on fire genom hela turen kan man ju säga.

Vi var där med Akiras farbror och hans förare, då man måste åka genom parken i ett säkert fordon, antingen bil eller buss, då det inte finns ordentliga inhängnader mellan vägen och de vilda djuren (varav safari). Man kan veva ner rutan och mata lamor, zebror, rådjur och några andra gnu-liknande varelser.

Men då man kommer in i vildkatternas avdelning så måste alla rutor rullas upp, dörrar låsas, och bilen får ej stanna till längre utan måste hållas rullande. Lite scary, synd bara att alla lejon och tigrar sover om dagarna. Men vilken upplevelse, önskar att vi kunde åkt igenom om och om igen.

Ja ja ja, bla bla bla, nu blir det djurisk bildbomb!


Först ut var elefanterna!

Blev en del bilder på dem för att de är så vackra helt enkelt.


Som ni ser är där ju en liiiten, liten inhägnad, men tror inte att de stoppat en elefant precis.


Skrynkliga, snorkliga, spräkliga, snabliga, söt-elefant.

Så, nu är jag nöjd. Fick krama en elefant på slutet, men det kommer i del 2.


När vi kom längre in så stötte vi på nyfikna, morotsugna zebror.

Och zebran måste ju vara ett av de vackraste djur som finns. Efter tapir så klart.

Fler zebror i del 2! (Tar bilderna som de kommer liksom.)


Och sedan kom en heeel deeeel hungriga lamor på rad.


Blev ej nerspottad som tur var, men uj vad de saglar, haha.


Långfransad lama vill ha fler morötter.


Och sedan åkte vi förbi deras släkting (enligt mig) kamelen. Inte heeelt olika om man bortser från puckelryggen?


Lite? Väl? Jaja, jag tycker det i alla fall.


En rultig solnjutare, flodhästen.


Vi mötte en hel del fåglar på vägen också, men det kändes inte lika intressant efter fågelparken sist.


En amerikansk buffel? Har jag för mig i alla fall.


Det här fick jag googla en stund, men det är tydligen en afrikansk ko. Med tanke på hornen så trodde jag att det skulle vara något annat än just... ko.


Även de var ute på morotsjakt, men jag började föreställa mig hur dessa enorma horn skulle åka in genom de öppna rutorna och antingen slå mig medvetslös eller fastna i bilen på något sätt, så rutorna åkte upp.


Fast lill-kalven fick sig en liten morot, kolla in det lilla skrynkliga ansiktet?
Unnngggghhh (kramljud) sååå söööt.


Sedan var det Bambi-time.


Och dem fanns det en heeel del av. Gillar paret längst fram i mitten.
Kungaparet tror jag (i min lilla disney fantasi i alla fall, hoho).


Och så detta lilla, omaka par.


Morrrrrhår~


Älskar dessa horn. Tänk vilka fantastiska små djur det finns.


Två giraffer hade de också. Här en ute på promenad.


Och här en som fick tävla om morötterna med en annan filur.


Att vara långhalsad kan ju vara en fördel.


Sedan var det dags för lite wild cats! Detta var dock innan varningsskyltarna och portarna dök upp, så jag antar att pantrar är minde farliga? Tror det är pantrar i alla fall, de var väldigt långt ifrån vägen dock, detta var med full zoom.


Men nu kom det varningsskyltar och portar som öppnades manuellt, en bil i taget. Härefter fick man absolut inte veva ner rutor, stanna bilen, och absoluuuut inte öppna några dörrar haha.


Det enda tråkiga nu var:

1.  Att man inte fick stanna alls. Lite här och var stod det jeepar och höll utkik så att man följde reglerna. Stannade man till så sa de i högtalarna att man skulle fortsätta rulla. För det hände oss, oppsss.

2.  Rutorna, som vid det här laget var alldeles nersaglade av lamor, rådjur och zebror.

3.  Nummer 1 och 2 resulterade i färre bilder, och med lägre kvalitet. Men jag lägger upp några som duger i alla fall.



Två lejon tupplurar på en lejonklippa (hehe).


Precis som alla andra lejon. Tyvärr. Men fantastisk syn dock.


Vilken tuuur! En vaken hona i alla fall, och relativt nära bilen med.


Vidare mot tigeravdelningen. Ser ni honom? I mitten, höger kant av porten. Liiiten, liten sovande tiger. Jaja, fin port i alla fall.


Här fick jag i alla fall med delar av två röda tigrar och så en vit tiger som jag låtsas kikar in i kameran. Gillade verkligen miljön i tiger-delen i alla fall, indiska ruiner och så.


That's it. Ungefär 30 bilder blev det (mer eller mindre) och jag har lika många till som kommer upp i del 2, så att det inte blir för mycket på en gång (och så tar det sin lilla stund för mig att ladda upp med...)

Tjing tjing så länge~

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0