Sydney, del 2

Dag två i Sydney bjuder på en riktig bildbomb! Under fredagen den 23 september hann vi besöka flera ställen, bland annat Paddy's Market, Chinatown, Darling Harbour, lite av staden, Hyde Park (ej den i London), Art Gallery of New South Wales, Royal Botanic Gardens och så hann vi till och med gå på konsert på klubben Killer på kvällen.

Det blir färre ord, fler bilder idag.


Det första jag gjorde var att fotografera Akiras systers hus som vi bor i. Eller lägenhet snarare.

Och så huar ser resten av gatan ut. Älskar alla stora träd längst gatan, de är dock inte lika mysiga då man går hem i mörkert sent på kvällen/natten.

Fotograferade Chinatown. Kände mig som 'hemma', haha.

"Within the four seas all men are brothers"

Paddy's Market, väldigt mycket att se, och massor med shoppingsugna turister. Jag köpte inget, får åka dit igen på torsdag och se om jag har bättre tur med souvenirer om inget annat.

Tog den här bilden på väg mot Darling Habour. På vänster sida fanns det fullt med caféer, på höger sida parker och lekplatser. Här hade jag Darling Harbour i ryggen.

Darling Harbour. Ungefär som Västra Hamnen på steroider.

Andra sidan, där man bland annat kunde hitta Hard Rock Cafe.

Den obligatoriska posen.

Vi satte oss och njöt av utsikten med en Strawberries & Cream Frap i näven.

Och det var nice.

Här en hertig med varm choklad. VARM choklad på en varm dag. Crazy.

Hertigen i hamnen.

En av Darling Harbours små kungar.

Minns inte vad detta var, men det låg brevid Hard Rock Cafe. Aja.

Bron mot staden.

Bron, flaggan och så Sydney Tower som vi ska åka upp i en annan dag.

Några båtar i hamnen brevid bron.

Den kanske mest intressanta båten "HMAS Vampire" som byggdes mellan 1948 - 1958 och har använts i en massa krig. Eller i alla fall i konfrontationer utanför Singapore mellan Malaysia och Indonesien, 1965, och så trupp eskorter till Vietnam mellan 1965 - 67. Brevid flyter en ubåt. Minns ej historian bakom den.

Allt tillhörde Australian National Maritime Museum, bland annat detta piratskepp till höger. Men längre än så här kom jag inte för då fick man nog betala inträde, något som inte hanns med den dagen.

Vi korsade bron mot staden, och jag fotograferade. Allt ska ju dokumenteras. Och så tyckte jag att det blev en bra bild. Japp.

En annan bra bild, HAHA, "todden på bron..."

Utsikt över Darling Harbour från bron.

Hoppar lite här, men sedan hamnade vi plötsligt inne i Queen Victoria Building i alla fall, ett fint köpcentrum med en enorm, fancy klocka hängandes i taket.

Och så Hyde Park, där det pågår ett event just nu som heter Art & About, varav alla fotografier längst gångbanan.

Fontänen i Hyde Park.

St Mary's Cathedral, brevid Hyde Park.

Och så en random staty på väg mot konstgalleriet. Tyckte att mag-put-posen påminde om hertigen.

Art Gallery of New South Wales, utifrån.

Och så inifrån. De hade fantastiska tavlor där inne, och man fick lov att fotografera, men av ren vana så kändes det så... olaglig, då jag gjorde det. I Malaysia får man absolut inte fotografera.

Men fotograferade några statyer i alla fall. Den här gillade jag.

Men detta var min favorit. Kallar den "allvarliga pojkängeln på svampen" då jag inte såg vad verket egentligen hette. Men han höll i en skalbagge i alla fall, och det ser ut som att han är på väg att kasta den. Gillar känslan.

Sedan blev det de botaniska trädgårdarna, eller "Royal Botanic Gardens".

Som hade jättemysiga sakuraträd i full blom. Blev en pose där.

Och en närbild.

Och en till. Älskar dessa träd.

Och så stötte vi på en stork. Eller en "Australian White Ibis" tydligen. Vilket som.

Och i slutet av de botaniska trädgårdarna så stötte vi på en riktigt härlig utsiktsplats.

Där vi fick se Operahuset och bron i dagsljus.

En lite bättre bild på dem.

Sedan flydde vi hem en stund, och sedan blev det konsert. Där fick jag inte ha med kameran, men fotograferade min Killer-stämpel dagen efter, som matchade naglarna. Nice.


Del tre kommer snart upp, ligger efter här... Och så har mitt 'toalett etikett'-inlägg sedan i lördags fortfarande inte publicerats? Får nog testa igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0