min cincai-middag

Hej bloggen. Ursäkta att du blivit bortprioriterad på sistone. Jag gör ett tappert försök att kompensera med bild och grundlig beskrivning av kvällens middag. För då det kommer till mat så har jag alltid något att skriva om.

Vi åt på Tescos food court idag, då vi ändå var där och handlade. Deras food court bjuder på helt okej mat, men otroligt billigt är där i alla fall. Till och med billigare än att äta hemma skulle jag tro.


Jag bestämde mig i alla fall för att testa deras Yong Tau Foo, vilket är en kinesisk Hakka maträtt.

Yong Tau Foo, med Jasmine Green Milk tea uppe till vänster och liten soppa till höger.


Det är lite plockmat man väljer själv, och sedan lämnar fram vid kassan där de skivar allt i mindre bitar, kokar och serverar med en mörk sås, eller som soppa om man vill det. Namnet betyder ungefär 'fylld tofu' och det är vad majoriteten av plockmaten består av, t.ex. tofu stoppad med crab sticks, fish balls, dimsum osv. Man kan också välja rätter utan tofu, som ägg, grönsaker, bläckfisk och så nudlar så klart. De brukar ha ett gäng olika att välja mellan, som koks med resten av maten.

Sedan serveras det hela med den mörka, småsöta såsen, sesamfrön, torkad vitlök, och en skitstark sås att doppa i. Smakar ungefär som en vattnig sambal oelek. Den bruna såsen är nog sweet bean sauce, om jag har förstått det rätt. Söt bönsås? Jaja.


Jag valde en massa olika tofurätter, platta risnudlar och så två små vaktelägg. Omnom. Eftersom att jag inte har någon aning om vad jag valde på tofufronten så kallade Akira min middag för Cincai Tau Foo istället.

Cincai betyder ungefär 'whatever' eller 'slmupvis' på Manglish (Malaysian English) som ofta lånar kantonesiska ord.


Gott var det ändå, och det hela gick på 10 svenska kronor, så jag klagar inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0