boktips och sånt


Lite (okej väldigt) pixligt, men det är mörkt här ikväll.


Idag har jag köpt en bok
att sitta och läsa om kvällarna. Mest så att jag inte bara hamnar framför min mac, eller TVn med hertigen, som vanligt ungefär.

Lite crazy, det här är min tredje bok sedan jag kom hit. Tre böcker på tre år. Lite illa kanske.


Den första var 'Gör vad du vill', som jag köpte hemma på Mobilia några dagar innan jag for hit, att ha på flyget och på Stansted då jag hade ett par timmars väntan där. Boken är skriven av norske författaren Erlend Loe.

Boken handlar om en 18-årig tjej, Julie, som mister hela sin familj i en flygolycka, och om hur hennes liv vänds upp och ner. Julie ser ingen anledning med att leva vidare utan sin familj, så hon försöker själv ta sitt liv utan att lyckas. Efter det bestämmer hon sig istället för att lämna hemmet och resa runt i världen, i hopp om att ett av flygplanen hon reser med ska störta. Hon kollar upp vilka platser som är farligast i världen att besöka och bestämmer sig för att resa dit.

Det låter väldigt deppigt, men det är blandat med jättemycket humor, spänning och lite kärlek.


Den andra är 'Eat, Pray, Love' som jag köpte efter att jag sett filmen på bio. Folk brukar ju säga att 'äh, boken var mycket bättre än filmen', vilket jag inte bryr mig så mycket om, utan jag älskar helt enkelt handlingen i filmen och ville känna på det i skriven form. Boken köpte jag i Jakarta (lite kul då den utspelar sig lite i Indonesien) efter att ha letat i fem olika bokaffärer efter originaldesignen på framsidan. Helt onödigt egentligen, men jag fastnade för designen helt enkelt.

Bokens handling är som i filmen, man får följa med i författarens memoarer (Elizabeth Gilbert) om då hon nyskild begav sig ut på en resa runt jorden. Eller i alla fall till Italien, Indien och Indonesien. Ja, Bali är en ö, inte ett land. I de tre länderna får man följa med då hon finner sig själv igen efter skilsmässan, och hur hon upptäcker mat (Italien), spiritualitet (Indien), och slutligen kärlek för att balansera det hela (Bali). Jag kom tyvärr bara en tredjedel in i boken då jag blev av med den snabbt.

Har ingen aning om var den tog vägen? Har letat igenom hela lägenheten, men förhoppningsvis dyker den upp igen i flytten hem, så får jag läsa om den helt enkelt.


Min nya bok heter 'Norwegian Wood', och är skriven av japanske författaren Haruki Murakami. Här fick jag filmversionen på framsidan, men det gör inte så mycket, det ser lite sött och romantiskt ut. Hoho. Jag har läst mycket om boken online, och den har prisats som bara den. Även Murakami för den delen.

Boken ska utspela sig i Tokyo på 60-talet, och är en nostalgisk historia om att mista sin nära och om sexualitet. Hehe. Det börjar med att bokens huvudperson, Toru Watanabe, lyssnar på låten 'Norwegian Wood (This Bird Has Flown)' med The Beatles, och minns tillbaka till sin händelserika studenttid.


Sedan får vi se hur bra den är. Hade tänkt börja lite ikväll för att varva ner inför min intervju imorgon. Är lite, lite nervös.

Tror egentligen att allt hänger på om ni kommer att hålla tummarna eller inte. Så glöm ej! 04.00 svensk tid! Mitt jobb-öde står på spel!

Eller så får jag lita på min charm, hehe. Eller min portfolio kanske. Vilket som...



Visar hur ni ska göra... (Nyduschad, varav spattigt hår.)


PS Skulle egentligen bara berätta att jag köpt en bok, och helt plötsligt blev det ett långt jäkla inlägg med boktips/recensioner. Jaja, nu har ni fått se min lite mer kultiverade sida i alla fall (smeker mustaschen långsamt, och rättar till min lilla monokel)...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0