mobilbildbomben

Hooooloooo~ Som Megamind skulle sagt (råkar sitta och slöttita på den just nu).


Här kommer den försenade mobilbildbomben från torsdagens lilla utflykt. Eller lilla och lilla, det tog hela dagen ungefär.

Jag var ute och fixade det allra sista inför jul, jag har inte möjlighet att åka hem till min älskade familia i år, så jag kommer att skicka ett litet paket istället. Det blir första julen i Malaysia, då jag åkte hem 2009 och 2010 och firade både jul och nyår.

Men i år blir det alltså här, vilket börjar kännas okej nu. Men det kommer att bli väldigt konstigt samtidigt. Aja, mer om det en annan gång, skulle ju lägga upp en massa bilder.


Inte världens bästa kvalitet, jag har inte redigerat bilderna alls, utan använt Camera360 Ultimate med 'Effect Enhancement' för Android. Så jag har varnat er.

Meningen var ju att ta er med ut i KL lite, hur det ser ut då man åker med kollektivtrafik här och så, men andra hälften av inlägget blev mest om Pavilons julpynt. Jag är ju ganska tankspridd så det blir som det blir.


Första stoppet, Central Market. Kuala Lumpurs kulturcentrum ungefär. De stora vita tälten som skymmer den annars väldigt klarblå byggnaden var något batik-event som skulle köra igång under dagen. Men jag stack bara in och gjorde vad jag skulle, innan jag åkte vidare med LRT.

Pasar Seni Station, som närmsta stationen heter, ser ut så här. Den är döpt i samband med Central Market då 'pasar seni' betyder konstmarknad. Stationen ligger en bit ovan marken, annars brukar LRT hålla sig vid marknivå. Så här ser det ut på ena hållet.

Och så andra hållet. Så får ni se lite byggnader. Pasar Seni och Central Market ligger precis vid Chinatown, som man kunnat se om man stått på motsatt perrong.

Men det gjorde alltså inte jag. Så här kommer en till bild på samma håll istället.

Sedan utmanade jag ödet med att snudda de gula plattorna med skon. Med betoning på snudda. Watch out people, we're dealing with a badass here...

Från Pasar Seni åkte jag ett stopp till KL Sentral (eller central, men här stavas de flersta ord som de låter), och det kostade mig RM 1. Där bytte jag till KTM Komuter (pendeltåg) och åkte vidare mot Midvalley. Det kostade också RM 1, som ni kan se ovan. RM 1 = 2 SEK. Ungefär.

Såhär ser det ut från stationen där. Till vänster ser ni gallerian Midvalley Megamall, men det känns som att det blev lite fokus på trafiken där.

På Midvalley blev det någon julklapp som alltså ej kommer på bild, men däremot kan ni få se min halvätna brunch från Auntie Anne's. En kringla med sesamfrö. Min favorit.

Sedan blev det back to KL Sentral, med pendeltåg igen, och den här gången hamnade jag i en vagn endast tillägnad oss honor. Kan tänka mig att det är en ganska bra lösning då det ibland blir jätte, jättetrångt i vagnarna under rusningstid (tänk er i stil med Japan), och det kan kännas obehagligt att stå tätt, tätt.

Speciellt i ett land där det är vanligt att man ej skakar hand med motsatt kön. I alla fall de som är lite mer religösa.

Jag bytte till KL Monorail vid KL Sentral, åkte fem stopp och hamnade i Bukit Bintang. Alltså innerstaden. Såhär ser det ut från gångbron mellan BB Plaza och Lot 10. Här ser man skenan (eller vad heter det? ledstång?) där mån åker med monorail. Och trafiken nedan som man alltså slipper.

Jag promenerade bort mot Pavilion (där jag alltid hänger verkar det som) där jag hittade det sista jag behövde. Så efter det fokuserade jag mest på att fotografera deras ståtliga julprydnader. Vilket jag gör varje år. Får snart sticka dit med den bättre kameran bara.

Tänk vad mycket detta köpcentrum lägger ner på en högtid som knappt firas i landet. Och det är olika pynt varje år.

Julen 2011 går i tema 'Winter Wonderland', och verkar ha godis och annat gött som genomgående tema.

Pretty big lollipops. Hade de varit riktiga hade jag säkert vilat tungan där en stund (läs; en hel eftermiddag). Och om ingen slickat innan.

Äh, jag hade säkert gett mig på den oavsett...

Ida was here. Och hon var rosa. Och suddig.

Entrén bjöd på mer gottis, och en söt Harajuku-inspirerad 'nisse' som delade ut godis till alla barn.

Jag gillade hennes färgglada outfit, som tyvärr täcks av en enorm slickepinne här.

Jag hoppas att detta är sockervadd. Omnom.

En lite småläskig tomte i blomsterklädd dräkt.

Vet inte riktigt varför jag tog den här, men synd att inte lägga upp när man redan fört över. Detta gäller i och för sig för ganska många av mina smårandom bilder idag.

Mormors favoritblomma, fast i plast här. Dagens andra benbild också. Tog tre totalt, men då jag tog den tredje så stod en kille och skrattade åt mig, jag blev lite distraherad så den blev suddig.

Sju glada granar, en karusell, en snurrande enorm tårta, och massor med enorma godis och lollies.

Bätte vy från ovan. Ska ta bättre bilder snart. Om intresse finns. Och det finns det från min sida i alla fall, så det lär ju komma upp oavsett.

Sedan var jag färdig och lämnade the big P. Utanför hittade jag den här märkliga... kupolbyggnaden? Tror att den är upplåsbar, och fantiserar gärna om hur de har topphemlig karantän med zombies innuti. Fast då hade de kanske inte lagt det hela precis brevid stadens mest besökta köpcentrum. Kanske.

Får luska lite i vad det egentligen är.

Sista biten med med KL Monorail till Titiwangsa, där jag måste hoppa på en taxi hem. För vårt condo ligger helt off. Men billigare så än att åka taxi hela vägen. Och lite roligare.

Och så var man framme. Såhär ser entrén till vårt condo ut. Liten söt fontän, och vakthuset på andra sidan. Condot ligger alltså bakom mig och kameran här.

Och såhär ser själva byggnaderna ut. Jag bor på andra sidan (alltså bakom kameran igen) men alla byggnaderna ser likadana ut.

Jag var som sagt ute för att fixa de sista grejerna innan jul, men kom inte hem helt utan en liten sak till mig själv. Hela två faktiskt. Två fina pennor från min absoluta favoritprylaffär 'Typo'.


De har massor med prylar med mustascher och ugglor en massa hipstergrejer med. Så inte helt surprisigt att det är min favoritaffär kanske. Typo är en konceptbutik som tillhör klädeskedjan Cotton On. Där har jag bara handlat nen gång, en pyjamas med små söta pandor på.

Men mustascher, det är min kopp te.


Jag filmade lite från monorailen också, så ska se om jag kan redigera ihop det och lägga upp. Hemfärd á la Ida.

Kommentarer
Postat av: Firdaus

Guud vad jag blir taggad!! Vill också vara i KL nu! Kul med massa julpynt och underbart väder hihi

2011-11-28 @ 17:23:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0