pass - check!

Här sitter en som har haft att göra idag.

Först ut var ambassaden med bubba, då jag skulle hämta upp mitt nya pass. I väntrummet träffade vi en man (uppfattade ej namn) från Libyen som bott i Uppsala i 10 år och pluggat på universitetet där och blivit professor. Men det verkade vara ett tag sedan, han reste mest runt och jobbade på olika universitet världen över nu, men Uppsala var fortfarande favoritstället. Han pratade också lite om situationen i sitt land, hur han hade tre unga kusiner som dött ute på gatan nära deras hus, då de blivit beskjutna helt oprovocerat.

Han påminde mig om vilken fantastisk demokrati vi har i Sverige egentligen, och vilken tur man har om man fått växa upp i ett sådant tryggt och fint land. Inga bekymmer whatsoever egentligen då man jämför med en stor del av världen runt oss. Ja tänk vad bra vi har det, och tänk vad folk har mage att klaga på allt ändå.

Jag längar i alla fall hem, hoho.

Så nu har jag i alla fall fått mitt nya pass, det var verkligen på tiden då killen på flygplatsen senast zoomade in som bara den på min förra passbild utan att se någon större likhet med hur jag ser ut nu. Då är det som sagt dags att förnya, haha. Hade knappt några sidor kvar heller, då visum hit och dit tagit upp alldeles för många sidor.


Nä nu, ni passblyga människor (ja ja, inklusive mig) denna bjuder jag på.
Gissa vilken passbild som är den från 2 veckor sedan, respektive 5 år sedan?

(Hoho, ni kan ju låtsas som att ni inte ser hålslagarens bett i alla fall.)


Vi bokade också in tid för bubbas intervju i samband med hans ansökan om uppehållstillstånd, men allt som sker efter intervjun får vi sköta i Jakarta eftersom att ambassaden stänger. Och så kan man bara söka visum genom t.ex. Danmarks ambassad, ej PR och sådant, det måste skötas på en svensk ambassad. Och då har vi ju bara Jakarta tyvärr, eftersom att bubba har indonesiskt pass. Så det får bli någon flygresa dit igen, men när vet vi inte än.

Efter ambassaden blev det banken då jag spärrade mitt gamla ATM-kort och skaffade ett nytt. Har ju lyckats bli av med lille plånkan i taxin som sagt. Kostade hela 25 kr att förnya, ack och ve. Hehe.

Sedan utskrifter till skolan på två olika ställen, då det första bjöd på de mögigaste utskrifter jag sett på länge. Om inte någonsin.

Och nu tänker jag bara ligga och gotta mig lite med das internet innan allt ska byggas/klistras/tejpas/vikas/bindas ihop och så.

Måste vila mig lite, känner redan hur stresskäken knakar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0