mina erfarenheter av apor

Eller kan man förkorta till aperfarenheter?

Visste ni att apa heter monyet [månjet] på malaysiska? Och indonesiska för den delen.

De apor jag stött på här i Malaysia har alla varit makaker.

De finns överallt egentligen, men vill man vara säker på att få se dem så ska man besöka till exempel Batu Caves där det kryllar av dem.

Visste ni att de älskar jordnötter? Och i princip allt annat ätbart de kan få tag på.

Om ni någonsin matar apor så tänk på att ha påsen gömd, och en jordnöt i handen åt gången.

De ser alltid om du har fler, hur lurigt du än försöker dölja det, och då greppar de din hand med sina små men starka fingrar så hårt de kan tills de lyckats öppna den och fått sitt lilla pris.

Monkeys always win.

Ap-mammor är inte det minsta blyga utan kommer gärna fram och får nötter de med, but don't touch the baby för då försvinner de snabbt.

Det kan springa ett 10-tal snask-sugna apor efter en, men kommer den en 'äldre' (som jag kallar dem) så tar det bara en sekund innan de är borta.

De flesta malaysier jag talat med ogillar apor starkt, och ser dem som små tjuvar bara. Men för mig känns det kul och ovanligt, och det verkar de flesta turister också tycka.


Om ni inte visste det så vet ni nu.

Detta är bara lite av det jag lärt mig av egna erfarenheter. För 'sharing is caring' även när det kommer till lite onödig fakta, hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0