manggis

Hej hopp! Här kommer ett litet tidsinställt inlägg om "frukternas drottning", manggis! Eller mangostan, som den heter på svenska.

Det måste vara det absolut godaste frukten jag vet, efter rambutan så klart. Den är väldigt söt, syrlig, saftig och mjuk. Men förbannat svår att öppna. Skaler är inte ätbart, och är ganska tjockt och hårt. Som jag har kämpat med kniv och skurit, vridit, stuckit och styckat, och slutat med alldeles röd/lila fingrar. Som man får se upp för då färgen ej går bort om man spiller på.

Men så fick jag lära mig hur man gör, och det förändrade mitt liv för alltid.


Så idag delar jag med mig av mina kunskaper med hjälp av bilder:


Manggis i flock. På balkong.


En manggis/mangostan.


Hur du öppnar! Du klämmer den helt enkelt mellan dina handflator, ganska hårt, tills den spricker...


...och då är det bara att plocka bort det 'lock' som spruckit upp, som ovan. Tadaaa~


Sååååå gott i alla fall, åh vad sugen jag blir nu.

De finns små varianter att köpa i vissa asiatiska mataffärer (som den precis vid möllevångstorget). Så testa gärna det. 



Förresten, när ni läser detta så är jag antingen ute på ett pappersföretag och införskaffar mig en bunt a1 papper, eller pappersskärare (som man kunde tyckt borde ligga i samma lokal?). Eller så är jag kanske på tryckeriet och skriver ut mina förpackningar, eller i hantverksbutiken och rotar, eller kanske dekalbutiken och får mina guldiga klistermärken laserskurna, eller... ja, var det allt jag skulle hinna med idag eller?

Ingen vila, ingen ro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0