kram-kudde

Det blir ett litet inlägg om 'bolster' då, såhär mitt i natten.


Bolster är en lång, smal kudde fylld med... ja det kuddar brukar fyllas med, bomull, dun, och så vidare. De finns i väst med, med då används de oftast som nack- eller ryggstöd och placeras vid sängens huvudända. Men i sydostasien (Vietnam, Filippinerna, Indonesien, Malaysia, Singapore och Thailand i alla fall) är den menad som en kram-kudde man använder då man sover.


• På malaysiska heter bolster 'bantal peluk'; bantal = kudde, peluk = kram.
• På indonesiska heter det 'bantal guling', då guling = rullande.

Så kram-kudde eller rullande kudde helt enkelt.


Det är ganska intressant för jag har alltid sovit på sidan (så länge jag kan minnas) och har alltid tyckt att det är mest bekvämt att rulla ihopa täcket och lägga ett ben över, och liksom 'hålla om' det då jag sover. Det har hänt under övernattningar då jag var yngre att jag till och med lagt benet över den som sov brevid, opppps~

Så först när jag kom hit, och fick mitt första bolster av bubba så tyckte jag att det var en ganska kul, och lite småmärklig grej, men egentligen har jag ju använt täcket på samma sätt hela tiden. Nu klarar jag mig knappt utan min nattliga kram-kudde, och då det är tvättdags så får en vanlig kudde ställa upp och ersätta.


Så på natten blir det en kudde att krama om, och på dagarna använder jag det åt att hålla upp huvudet då jag ligger på mage och surfar eller jobbar. Det är ju så mina photobooth-bilder ser ut oftast, om man kollar akrivet.


Som just i denna stund.

Hoppas att man kan få tag på dem hemma, tror faktiskt att jag sett liknande kuddar, fast mindre, som typ prydnadskuddar eller ja nackstöd. Jag är tyvärr ganska fast i det nu, och det blir ganska jobbigt att dra dem med sig på flygplatsen. Hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0