vegemite


Hej. Här ligger jag och försöker avnjuta en macka med vegemite.

Jag försöker så gott jag kan, låstas som att det smakar gott, men det är svårare än vad det låter. Måste dock äta upp hela mackan, för annars kommer bubba att tycka att jag är en vekling. Måste... klara... det....

Vegemite är ett mörkbrunt, jättesalt pålägg att bre på, ja vad som helst men mackor passar väl bäst. Det smakar öl. Salt öl. En av de drycker jag uppskattat minst i livet.

Nu när jag tittade närmre på wikipedia, så visar det sig att Vegemite görs av det jäsextrakt som uppstår som en restprodukt under öltillverkning. Now it all makes sense.

Tänk att typ alla äter detta i Australien, och njuter? Tycker att det är gott? Barn växer upp med det. Själv växte man upp med typ, sylt eller marmelad. Då man inte åt någon skinka eller ost.

Jag testar gärna allt i matväg, och nu har jag tyckats sluka mackan till och med, men nej Vegemite är nog inget för mig.

Men för er öl-lovers som gärna stoppar salt 'ölrestjäsextrakt' på mackan så kan det kanske rekommenderas?


Ett pålägg jag inte kommer att vänja mig vid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0