melaka, del 2

Dags för del 2 av Melaka-resan, som utlovat. Måste jobba på att hålla mina löften här i bloggen, speciellt när det kommer till bildbomber. De tar ju en stund att få upp.

I den här delen blir det lite mer sightseeing, mest historiska byggnader, mitt i Melaka. Och mycket mer text däremellan.


Bilder!


Först ut var det portugisiska St. Paul's Church, uppe på en kulle.


St. Paul's Church byggdes år 1521 av portugiserna, men holländarna byggde om kyrkan år 1641, och använde den flitigt innan de byggde Christ Church (som dök upp i del 1) då St.Paul's användes som kyrkogård.


Lite svårt att få med hela byggnaden på bild, så ni får två vinklar.


Eller tre.


Både portugiserna och holländarna har begravt viktigt folk och nobla på kyrkogården, men alla gravstenar som låg utspridda har nu ställts upp mot väggarna innuti kyrkan.


Här, två portugisika sådana, men jag såg holländska också. Gillade illustrationen på den till vänster, hoho.


Där finns en öppen grav där St. Francis Xavier låg begraven vid ett tillfälle innan kroppen skickades vidare. St. Francis Xavier var en man som spred den katolska kristendomen runt om i Asien där inga missionärer tidigare besökt. Han använde St. Paul's Church som sin bas under sina missionärsresor.


Där ligger pengar i graven (vet inte om ni ser något som blänker där nere) och det verkar som att folk antingen använder det som en liten lyckobrunn, eller bara slänger ner en slant när de ber.


Och så här ska han ha sett ut, St. Francis Xavier. Hans högra hand saknas då ett stort trä föll på statyn, dagen efter att den restes, i 1954.


Här ser ni mig i svettig, nervös pose utanför.

Inte långt därifrån ligger portugisiska fortet A Famosa. Eller det som finns kvar av det, endast porten. Byggt 1511, och är en av de äldsta europeiska byggnader som byggdes i Asien, och fortfarande finns kvar.

A Famosa har även tillhört holländarna när de drev bort portugiserna från Melaka, 1641, och gavs sedan över till britterna på 1800-talet då de var rädda att det skulle hamna i händerna på Napoleons expansionistiska Frankrike. Britterna var på sin vakt och ville hellre riva fortet, så endast ingången finns kvar i historiskt syfte.

Ni får stå ut med historielektionen, jag skriver det lite i eget syfte för jag tycker att det är så intressant, hoho.


Efter det så begav vi oss mot Melaka Maritime Museum vid Melaka River. Museet är byggt som en exakt kopia av det portugisiska skeppet 'Flor De La Mar'.


Som var lite svårt att få med hela skeppet på en bild, det var så stort ju.


Men innuti såg det ut som en blandning mellan insidan på ett skepp, och ett museum helt enkelt. Här lite av Melakas exportvaror på den tiden.

Skeppet skönk år 1511, på väg från Melaka till Portugal, fyllt med skatter som skulle nå Portugals kung, Manuel I. Varken skeppet eller alla dess skatter, som portugiserna erövrade i Thailand, har setts sedan de försvann efter en storm vid Sumatras kust (Indonesien).

Skeppet ligger alltså fortfarande på havsbotten, och det påstås att det är det rikaste skeppet någonsin förlorat till sjöss. Det ryktas att det funnits med sängar, troner, 200 kistor med ädelstenar, diamanter i storlekar som varierar från vindruvor till en mans näve. Det ryktas även att det ska ha funnits med statyer av tigrar och elefanter i rent guld.

Större delen av besättningen, inklusive kaptenen, räddades mirakulöst då skeppet delades på mitten, men kvinnor och barn sägs ha lämnats ombord att dö.

Sedan vad som är sant och inte vet jag inte, men hoppas att de hittar skeppet i alla fall, det ska tydligen vara värd 2 miljarder pund. Gött for den som hittar det.


En cool tjej jag hittade på skeppet. Haha! Det är ju jaaag! I mina coola brillz.


I närheten: en rondellhund trodde jag, men tydligen så är det en mushjort, även den med historisk betydelse för Melaka.

Melaka ska ha grundats av en man som kallades Parameswara. Han ska ha hittat staden runt 1400 då det var en liten fiskeby. En populär legend beskriver hur han satt och vilade sig under ett träd nära en flod, under en jakt, då han såg en av sina hundar attackera en mushjort.

Som självförsvar ska mushjorten ha knuffat i hunden i floden, och Parameswara ska ha varit så imponerad av mushjortens mod att han tog det som ett gott tecken att de svaga kan vinna över de som är kraftulla, och bestämde sig därför för att grunda sitt imperium precis på den platsen.

På ett ställe läste jag dock att hunden var en chichuahua, så jakhund känns kanske inte rätt.


Efter det tog vi en tur i stan, för att komma närmre tornet, som vi inte åkte upp i.


Finn ett fel. Eller snarare ett rätt enligt mig. Färggladast vinner i min värld.


Sedan tog jag lite bilder vid floden som går genom Melaka, som man kunde åka lite flodkryssning på. Lite som på kanalen hemma i Malmö. Fast det är en flod istället. Och i Melaka. Japp.


Hur mysigt som helst.


Nattetid


Efter att ha vilat lite på hotellet, begav vi oss till Jonker Street på kvällen, för att få se ett nattligt Melaka. Där var så trångt och fullt med turister och nattmarknad.


Och gatusnacks så klart! Dessa krispiga potatisspetten blev mina och bubbas offer.


Ett spett består av en potatis som skurits i en virvel på ett spett, och sedan kokats i olja snabbt innan de kryddas eller saltas och severas. Hur gott som helst, älskar potatis, nnngghhh.


När det blivit mörkt är då alla 'becak' blir upplysta, färgglada och väldigt högljudda.


Fick också en nattbild på 'Flor De La Mar' då jag äntligen fick med hela skeppet.


Sedan begav vi oss ut på den där flodkryssningen. Hur najs som helst, men väldigt guppigt och blött så kameran fick ta skydd i väskan ganska snabbt.


Men det var verkligen jättemysigt, och så varade det ganska länge, vilket var en najs surprajs.


Och så sista bilden innan vi begav oss tillbaka till hotellet.

Morgonen efter åkte vi hem och spenderade resten av helgen i Shah Alam. Men där finns mycket mer att se i Melaka, så jag hade absolut åkt dit igen om jag får möjligheten. Men först vill jag till Singapore. Och Langkawi. Och Bali. Men efter allt det kanske, hoho.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0