melaka, del 1

Nu är det nästan en vecka sedan jag besökte Melaka, så det har börjat bli dags att dra tummarna ur... nävarna... (censurerar så fint) och ja, börja lägga upp bilderna här på bloggen.

Och inte nog med att jag bjuder på en bildbomb, jag bjuder på två! Varav 'del 1' i titeln. Del 2 dyker upp imorgon.

Lite för att gottgöra att jag skjutit upp det som en gris, och delvis för att jag är så dålig på att välja ut de mest intressanta bilderna. Jag tar alltid så många och hade helst lagt upp allihopa, oavsett hur intressanta/tråkiga de är, hoho.


Men först lite info om Melaka:

Melaka (Malacca på engelska, Malacka på svenska) är en delstat i Malaysia som blivit utsedd till 'den historiska delstaten' ungefär. Staden Melaka finns listad på UNESCO World Heritage Site.

Fram tills 1511 hörde Melaka till resten av Malaysia och det var monarki som styrde, sedan kom potugiserna och erövrade. År 1641 tog holländarna över, 1824 var det britternas tur, och år 1942 ockuperades Melaka av japanerna. Sedan fortsatte det vara brittiskt och blev tillslut en del av Malaysia igen så sent som 1948.

Okej så jag vet inte så mycket om stadens historia, men kul att de hört till så många olika länder, vilket resulterat i stadens rika kultur i alla fall.


Men en sak vet jag, och det är att jag tagit en jäkla massa bilder. Så här kommer några av dem:


Först, Taman Rama-Rama.


Bilgodis som bubba hittade på vägen, ångade jordnötter. Smakade potatis?


Och så första stoppet i Melaka, fjärilsparken! Rama-rama betyder fjäril.


Där fanns en massa andra djur, mest fåglar, innan man kom in till delen med fjärilarna. Så jag passade på att fotografera dem också, önskar bara att jag kollat batteriet först...

Tittuuuuut~


Väldigt vig 'kakatua'. Om nom nom.


En reptil-del hade de också. Här en stor, lat iguana.


Med alldeles underbar hud som fick hamna på närbild.


Kom alldeles för nära en vacker orm. Blunda mams, hehe.


Och sist innan fjärilsparken så hittade jag denna vackra påfågel.


Vackra, vackra, vackra djur.

Japp och här dog mitt batteri. PRECIS innan vi skulle gå in. Så typiskt. Som tur var hade jag mobilen att fotografera med, men jag ursäktar kvalitén i förväg.


Så här såg själva parken ut, fast den fortsatte längre än så här då.


En 'biffa-fjäril'?


Lite suddig, men gillade de skimrande, blå vingarna.


Ett orange par på marken. Man fick se upp med var man satte fötterna där inne.


Rörde man vid en fjäril fick man böta 500kr har jag för mig, de går ju så lätt sönder.

Men här så var det en fjäril som var nyfiken på bubba och vägrade att flyga iväg igen.

Så där fick vi stå tills han tröttnat. Fjärilen då, inte bubba. Sedan lämnade vi fjärilsdelen och letade efter parkens tapir, som tydligen inte var tillgänglig just nu. Vilket skit. Men annars var parken bra, sjukt varmt och kvavt där inne bara.

Efter fjärilsparken så åkte vi till hotellet, laddade batteri och laddade upp med några liter vatten och en liten nötmix innan det var dags att ge sig ut i den varma staden. Melaka känns mycket varmare än Kuala Lumpur, kanske för att det är en hamnstad.


Själva staden Melaka.


Det mesta av det 'vanliga' Melaka såg ut ungefär så här. Ljusa byggnader på rad.


Men när man kom fram till torget där det 'historiska' Melaka tog plats så blev de röda.


Och det var här det började. Det finns alla olika sorters byggnader i olika färger i Melaka, men just torget gick i rött.


Som bland annat kända 'Christ Church Melaka' mitt vid torget.


Man hittade även fler fåglar i form av duvor som chillade vi fontänen.


Purrrrr purrrrrr purrrrrrr~


Stadthuys, det holländska stadshuset, eller 'det röda huset' som numera står som museum brevid 'Christ Church'.


En stor, ljus kyrka, 'Church of S:t Francis Xavier', sedan brittiska kolonisationen.


Rondellen på torget. Här syns även en och annan 'becak'.


Eller det kryllar snanare av dem. 'Becak' är bahasa för 'cycle rickshaw' eller cykeltaxi, och i Melaka kämpar de för att få uppmärksamhet då det finns så många.


Deras vapen är blinkande ljus, plastblommor, glitter och allt annat färgglatt man kan fästa på en cykel eller det tillhörande paraplyt. De verkar också tävla om vem som kan spela högst musik då de är ute och letar kunder.


Här en väldigt fancy 'becak á la bmw'.


Avrundar med en utsiktsbild där man även kan se Melaka Revolving Tower, ett torn man kan åka upp i som roterar samtidigt, så att man kan få sig en riktig höjdarutsikt över hela staden.


Del 2 dyker upp imorgon, nu är det middagsdags i Casa de la Akida. (Akira + Ida, kul va?) Hatar att det redan finns ett band som heter så...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0