baku

Fast innan dess så vill ni kanske se den nya bakgrundsbild. Det är en liten grej jag slängde ihop framför Wall-E, då man kan filmen utantill snart.

Den blev lite plain kanske, men jag gillar då områdena där alla mina filer och mappar ligger är fria från designs. Blir så kladdigt annars.

Det är inte en gris, ej elefant, utan en tapir.

En drömätande tapir, här symboliserade som stjärnor. Finns kanske bättre symboler för drömmar, men jag tyckte att det blev sött.

Så varför drömätande tapir då?

Jag har nyligen läst att i japanska folksagor så finns det en mytologisk varelse som heter Baku. Den har ganska stor betydelse då den slukar människors mardrömmar, speciellt de som barn drömmer. Så mitt i mardrömmen så kommer Baku och äter upp den, så att man vaknar och slipper minnas det onda.

En baku är inte särskilt vacker, den har en massa olika kroppsdelar, som ett lejons kropp, med man och allt, en lockig kosvans, ett hårigt elefanthuvud med betar, men snabeln är kort som den på en tapir.

Varav, att Baku har fått bli det japanska namnet för tapir.

Det var i alla fall så jag kopplade, och därför gjorde honom till en hel tapir istället, eftersom att det är mitt absoluta favoritdjur. Den och ugglan.

Yume o taberu, som det står undertill, betyder just drömätare på japanska.

Istället för drömfångare liksom.

Nä men time for bed! Helst skulle man haft en tapir med sig kanske, hoho.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0