three layer tea

Three layer tea är en väldigt intressant malaysisk dryck, som inte blivit särskilt populär förrens för två år sedan. Då började den säljas på alla matställen, som mamak stalls, och till och med inne på KFC.

Namnet 'three layer tea' (te med tre lager) har troligtvis kommit eftersom att när det först serveras så ligger de tre ingredienserna oblandade i tre lager. Underst har vi palmsocker (smakar typ som mörk sirap), evaporerad mjölk (mjölk där man avlägsnat ungefär 60% av vattnet) i mitten, och högst upp flyter då te.

Det hela påmminer mig om när jag var liten och lekte i mormors kök, och så hade man lärt sig att skapa tre lager i ett glas genom att hälla upp sirap i botten, vatten i mitten och så någon slags olja på toppen. Gjorde det ganska många gånger, så lättroad var jag, men mest för att jag verkligen försökte blanda ihop alla tre lager till en enda röra, vilket jag aldrig lyckades med...

Men innan man dricker detta te så ska man alltså blanda ihop alltihop (det smakar inte så bra att dricka per lager, jag har testat) och när allt är jämt blandat så smakar det som ett sött mjölkte, eftersom att man blandat te med evaporerad mjölk, och sedan palmsockert som sötningsmedel.

Alla typiska malaysiska drycker är väldigt söta, så det är bra att lära sig att säga 'kurang manis' när man beställer in sin dryck, om ens smaklökar (eller oro för diabetes) inte stämmer överens med malaysiernas. Kurang manis = mindre sött, och alltså ber man om mindre socker, palmsocker, eller kondenserad mjölk som man oftast hittar massor av i dryckerna.

Bra uttryck att ta med på resan om man inte vill dricka sött varje gång man beställer te. Speciellt mjölkte som redan har en väldigt mild smak. Men lite palmsocker ska det ändå vara, annars förvinner ju smaken av typ... mild kola. Eller hur man vill likna det.

Här kommer i alla fall före- och efterbilder som jag tog sist vi var ute:

Före, med mörk botten, vit mitten och brun topp (de två senare blandas snabbt).

Efter, ett ljust, milt mjölkte med en liten hint av mjuk kolasmak.

Kommentarer
Postat av: Mr X

Den där såg la god ut =)mjöölk!

2011-01-14 @ 00:06:01
URL: http://vadvem.blogg.se/
Postat av: bitterfittan

åh det där såg spännande ut (:

2011-01-15 @ 00:06:44
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0