perfekta frullen

Sedan jag kom till Malaysia har jag haft lite problem med dagens första mål.

De typiska sydostasiatiska frukostarna har helt enkelt inte passat mig i smaken. Det kan ju bero på att jag har svårt för att äta ris eller nudlar, kyckling, sambal, osv så pass tidigt på dagen. Antingen slutar det med illamående, halsbränna eller en tallrik där bara en fjärdedel (om ens det) slukats. Det blir för heavy helt enkelt.

Den absolut mest typiska Malaysiska frukosten (också sedd som Malaysias nationalrätt) är Nasi Lemak. Det betyder 'fett ris' (aptitretande namn, eller hur?) men tolkas alltså som 'krämigt' eller 'gräddigt' ris, då det kokts med hälften vatten, hälften santan. Santan är kokosmjölk, sådan som ofta finns med i thailändsk mat.

Jag älskar Nasi Lemak, och det var absolut en större bov bakom min viktuppgång den första månaden då jag kom hit, men jag pallar absolut inte med det på morgonkvisten. Till riset serveras ofta ett stekt ägg, sambal, jordnötter och små torkade sardiner, och så kan man beställa med eller utan kyckling. Har nog tagit upp maträtten tidigare, men det tål kanske att upprepas.

Men åter till mig då. Jag brukar inte äta frukost 'hemma', då jag är lite kräsen med frukost, vilket kanske märks. Plus att jag inte känner för att stå och dona i köket alldeles själv, eller ännu värre, när någon annan redan är där. Litet kök är litet.

Men gör jag det så brukar jag rosta lite bröd och bre på något där, eller så det brukar bli en macka med äggröra när jag kommit fram till skolan, och kanske en bit papaya att tugga på till det. Fast då jag har sovmorgon eller helg så brukar jag festa till det med gröt eller så, eftersom att jag har längre tid på mig från dess att jag vaknat tills det att jag kan påbörja min frulle. Det är liksom tid däremellan jag behöver.

Den ultimata malaysiska frukosten (om man bortser från all 'lunchig mat') heter dock 'roti bakar'. Det betyder grillat bröd (så ja rostat bröd) och består helt enkelt av två skivor rostat bröd, och mellan det har man brett på margarin och kaya. Kaya är väldigt populärt i sydost och består mest av kokos och socker. Ibland smaksätts det med pandanblad. Till detta ska man dricka Teh Tarik (te som dragits, mer om det en annan gång).

Alltså den utimata Malaysiska frullen, enligt moi:


Roti Bakar + Teh Tarik = omnomnom om morgonen.

Det här inlägget blev mycket, mycket längre än planerat, men ni vet ju att; ida + mat = kan ej kortfattas. Sorry om jag precis slösade bort 10 minuter av era liv, hehe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0