dokumentär

VARNING! Här kommer ett långt inlägg som handlar om valuta, medelinkomst, tiggare, och grafisk design. För er som inte orkar läsa allt så kan man scrolla ner och läsa 'och nu till saken' direkt. För resten som vill läsa mitt rabbel så go ahead på raden undertill.

På tal om tiggare
(ok inte så mycket på tal om, men de nämndes snabbt i inlägget nedan) så såg jag och Akira en dokumentär för ett tag sedan. Det handlade om att regeringen (låter fel men de sa i alla fall government) försöker städa upp gatorna och sätta tiggare i olika shelters, där de får tak över huvudet och mat på bordet. Ja allt för att de ska slippa gå på gatorna och be om pengar.

Fint tyckte jag, att man verkligen jobbar med sådana 'problem'i samhället, speciellt eftersom att det ofta handlar om syndikat, och att tiggarna inte ens får behålla alla de pengar de 'tjänar ihop'. Men det som chockerade mig allra mest var summorna som dök upp.


I Malaysia används valutan ringgit. Det förkortas till RM (Ringgit Malaysia) och sätts framför summan. Så RM1 är ungefär 2,11 kr (just idag). Men Malaysias valuta är inte värd så hemskt mycket, så en lunch kan gå på allt mellan RM2,50 till RM12. Alltså ca 5 - 26kr, och den på 26kr är sedd som ganska lyxig redan. En lunch på min skola går på 10kr så jag antar att det är normalfallet i Kuala Lumpur (resten av landet är lite billigare).

I alla fall, i och med att mat, boende, transport, shopping osv. är så billigt så är också lönen väldigt låg. Nu menar jag medel, vanligt folk liksom, inte businessmen eller expatriats, professorer osv, men om vi tar mig som exempel. När jag tagit min examen, Advanced Diploma i Visual Communication, och börjar jobba som t.ex. grafisk designer. Om jag skulle göra det här så skulle min lön ligga på ungefär 3400 kr i månaden, för en fulltidstjänst.

Om jag skulle plugga vidare ett år och få kandidatsexamen så skulle min lön ligga på 4000 kr i månaden i stället.


OCH NU TILL SAKEN
Grejen är då att om jag jobbar bakdelen av mig varje dag, upp till 6 dagar i veckan, ej betald övertid, så skulle jag alltså tjäna mellan 3400 - 4000 kr i månaden som grafisk designer, beroende på min utbildning, bortsett från att jag hade ett eget företag. Och i den här dokumentären på tv så fanns det tiggare som kunde skrapa ihop RM3000 i månaden, vilket är detsamma som 6400 kr.

I och med att RM1 eller ens RM10 inte ses som så mycket av de som har det lite bättre ställt, eller turister osv. så är det lätt för en tiggare att tjäna ihop en ganska bra summa om dagen, så att det till slut kan slå en medelinkomst för det 'vanliga' folket som jobbar hårt 8-9 timmar om dagen.

Så efter min examen, om jag skulle stanna kvar i Malaysia så tjänar jag bättre med att sätta mig på en trottoar med en plastmugg i handen än att söka jobb som grafisk designer.

PS nu är alltså inte detta mina framtidsdrömmar precis, jag kommer absolut att komma hem efter examen. Don't worry mams!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0