roti tissue

Idag har jag firat fredag med 'roti tissue':


Herigen och en krispig bröd...kon?


En väldigt rolig rätt man endast hittar i Malaysia. Inte världens mest spännande i smaken kanske, men så gott att sitta och knapra på då man är lite sugen. Det ser kanske ut som mycket mat (eller bröd) men det är så tunnt, tunnt och krispigt, så det går snarare ner som ett snack istället för en måltid.

Tissue är engelska för mjukt papper/näsduk, och roti är malaysiska för bröd. Så väldigt tunnt, toppformat bröd, som då kanske tar formen av just en enorm näsduk.


Just ikväll fick jag nog den högsta jag sett hittills, så den syns på långt håll kan man väl säga, och det var många icke-malaysier som frågade kyparen vad det var vi åt.

Smakmässigt så smakar det som vanlig roti canai (då de består av samma 'deg') fast tunnare, och så har insidan smaksatts med ett tunnt lager med smör och socker. Och ja, det är mycket godare än vad det låter. Sött och salt = always a winner. Utsidan är torr så att man ska kunna bryta skapelsen i mindre bitar.


De serveras på mamak stalls i hela landet, precis som alla andra roti-vaianter. Och jag kan inte komma på något mer malaysiskt än mamak stalls, och tillhörande olika roti-varianter, som man kan hitta överallt i landet.

Så om ni någonsin hamnar i Malaysia så beställ för tusan en 'roti tissue' eller två. Kul att försöka bryta ner så försiktigt/aggressivt som möjligt, om inget annat.

Vill ni uppleva det så malaysiskt som möjligt så skölj ner det hela med ett glas teh tarik.


PS hade tänkt länka er till mitt teh tarik-inlägg där, men google låter mig inte använda min lilla sökruta längst ner till vänster? Funkar det för er?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0