noodle pancake (recept)

Jag har inte varit särskilt hungrig idag, då kroppen inte fått röra på sig så mycket.

Och så har jag inte varit och handlat på ett tag, så det enda vi har hemma är ris, bröd, müsli och nudlar.


Så det blev nudlar, då det kändes mest bekvämt men mättande. Tycket dock att det är så himla tråkigt att äta dem som de är eller som soppnudlar, och vi hade inga mi goreng hemma (favoriterna). Så jag valde att piffa upp dem med ett recept som hertigens föräldrars förra maid lärde mig då jag först kom hit.

Det är hur enkelt (och billigt!) som helst, men det blir liksom en helt annan rätt då man är fattig student men trött på vanliga samyang nudlar. Så jag tänkte dela med mig av receptet idag, ifall det sitter någon fattig student där ute som tröttnat på sina snabbnudlar ute i skafferiet.


OBS! Varning för kassa mobilbilder.



Recept för 'Noodle Pancake'
(eller nudelpannkaka).


Du behöver:
(per portion)

• Ett paket snabbnudlar.
• Ett ägg.


Gör så här:


1. Ta fram valfritt paket med billiga nudlar. Jag har valt något indonesiskt märke.




2. Koka dem i vatten, som vanligt.



3. Blanda färdigkokta nudlar med ett ägg. Använder ni två paket nudlar så ta två ägg, tre med tre osv...



4. Rör om tills det är jämt blandat eller tills ser ut så här. Ungefär.
Nu kan man blanda i det pulver man brukar få med i paketet också, men mitt billighetsmärke hade tydligen inte det, så jag använde salt och någon slags asiatisk peppar som stod framme.



5. Stek röran i smör tills blandingen blivit ganska fast, och att man kan vända utan problem.



6. Vänd och stek undersidan en stund med. Den övre sidan lär bli mer äggig då det rinner ner i botten då man steker först, men det gör inget, det är lika gott ändå. Så här lär det se ut då ni vänt:



7. Servera med vad ni tycker passar till, eller ät som det är. När hertigens maid serverade så gjorde hon det med sambal, men jag gillar att äta det med thai sweet chili. Det går så klart bra att äta med sallad eller kött också, om man har det hemma. Hoho.



Så ja, världens lättaste nudelrecept fick ni där, nästan lika lätt som att bara koka dem, fast mycket godare. Och en extra panna att diska bara.

Kommentarer
Postat av: Firre

Detta ska testas! :D

2011-12-17 @ 15:06:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0