nya nya, tau fu fa

Idag har jag och hertigen varit på en av alla 'pasar ramadhan' som är uppe den här månaden. Pasar betyder marknad (pasar från bazaar gissar jag på) och ramadhan är ju muslimernas heliga månad då de fastar. Under den här månaden finns det en massa marknader med mat här i KL.

En ligger en ynka kilometer eller två från vårt place, och är proppfull med goda lokala maträtter och snacks. Och billigt är det, det mesta ligger mellan 5 till 10 kr, och då pratar vi måltider. Middagar. Helt sjukt. Snacks kan man få för 2 - 6 kr.

Vi köpte mest en massa snacks, för jag vill testa allt jag får syn på typ. Tog med mig 20 kr, spenderade typ 6 kr. Fast då betalde nog Akira för det mesta.

Bland annat så köpte jag 'tau fu fa' som jag nu avnjuter framför lite anime. Tau fu fa kan också kallas för tofu pudding, då det består av mjuk, mild tofu i ett litet bad av en tunn söt sås som smakar brunt socker och lite, lite ingefära.

Såhär ser detta lilla kinesiska tilltugg ut.


Och så här i närbild. Skeden far igenom tofun som en varm kniv genom smör.


Fast jag brukar mosa det helt. Blir bäst balans med såsen då enligt moi~

Det är så mjukt att man kan sila det mellan tänderna, och smakar ungefär som söt, smått kryddig sojamjölk. Hela skålen gick på 2 kr. Vi köpte en massa stekt jackfrukt också. Sju bitar för 4 kr.

Jag vet att mat är billigt i Malaysia, men så här billigt brukar det inte vara. Älskar denna månad, mest på grund av alla matmarknader. Det säger väl en del om mig.

Nä nu silar jag vidare, sila sila sila...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0