plockar bär

Min kvällsfika består av lengkeng direkt från kvisten. Sitter och låtsas som att jag är ute i en vild djungel och plockar bär, det känns så organiskt på ett sätt.


Lengkeng finns inte med på wikipedia (min source for everything när jag inte vet hur jag ska förklara saker och ting) men på engelska heter det longan. I Malaysia heter det också longan, lengkeng är det indonesiska namnet. Men lättast att komma ihåg är matakucing, vilket betyder kattögon. Fast jag undrar hur de tänkte då de kom på det smeknamnet...

Det är ungefär som lychee eller rambutan, fast lite mildare. Inte lika sött liksom, men lika gott.


Ida plockar vidare men sin sneda mun...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0