högt ovan mark

Idag åkte jag monorail hem, och det var kul. Därför så bjuder jag på suddiga, randiga (pga jobbig effekt) MEN ej gröna mobilkamerabilder idag. För jag har gjort dem svartvita, just for you.


Såhär ser ett monorail-tåg ut. Just det här var dekorerat med Malaysia-reklam á la regnskog över hela tåget.

Det brukar också krylla med folk innuti, men detta togs på slutstationen.


Suddig utsikt, då jag kom på att jag glömt att fotografera under hela resan. Så jag blev lite stressad.

Men ni kan i alla fall se att tåget svävar högt över de dödliga som sitter fast i KL's dagliga trafikstockningar.


Och spåret där då. Så att ni ser avståndet mellan gata och räls.

Det är lite roligare att åka monorail i KL, än att åka LRT (light rail transit). Enligt mig i alla fall. Det beror mest på att tåget lutar lite i svängarna vilket jag tycker är mysigt.

Skillnaden är egentligen att ett LRT-tåg (spårvagn är kanske ett mer passande ord?) kör på räls (två paralella spår) och monorail kör på endast ett brett spår (eller snarare en bred balk).

I KL så befinner sig också monorail endast högt över gatorna, medans LRT kan gå från högt upp i luften i ena ändan, men även ge sig ner i tunnlar under staden. Som stationen vid min skola till exempel, där åker man ner underground, och på min slutstation så går tåget högt över marknivå.

Monorail banorna är inte lika många, men tågen (spårvagnarna, whatever) är lite bredare så det är luftigt och najs. De går också mer i innerstaden, och jag ser fler turister därpå. Mellan innerstaden (Bukit Bintang) till min slutstation (Titiwangsa) ligger det 5 stopp och en sådan resa kostar mig 4,50 kr.

Eftersom att jag inte bor nära någon station så ligger Titiwangsa mig närmst. Men för att nå dit måste jag åka taxi vilket brukade kosta mig ca 11-12 kr, men numera 15-17 kr pga ändringar i taxi-lagarna. Eller ja ni förstår vad jag menar.

Lite ironiskt egentligen då en tur från min port till min skola kan kosta mig 17-20 kr, så resan med monorail + taxi blir egentligen dyrare. MEN om jag hade åkt hem från skolan i taxi mellan klockan 17.00 till 21.00 så hade det kostat en halv förmögenget.

Just under den tiden rör sig trafiken ungefär fem meter i minuten, om ens det, i innerstaden. Ibland hela vägen hem. Detta på grund av att folk beger sig hem från jobb under de timmarna. Och särskilt många bussturer bjuder inte staden på, för de anses bara ge extra problem under trafikstockningarna.

Så monorail/LRT får tummen upp av mig. Och ni vet ni varför. Och så blev ni lite mer allmänbildade då det kommer till Kuala Lumpurs kollektivtrafik. Om det inte dyker upp under Trivial Pursuit så kan ni alltid skryta för era vänner under annat valfritt tillfälle.

Kommentarer
Postat av: Maria

Himla trevlig läsning! :) Spännande att få reda på det. Inget man hade fått veta annars tror jag :)

2011-08-16 @ 22:00:13
URL: http://lamana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0