mjukiskrabba

Idag testade jag för första gången 'soft-shell crab' (mjukskalskrabba?), det är ganska poppis här i Malaysia så det är väl lika bra att ge sig på det själv också. Trots att det låter mindre gott, då det kallas 'soft-shell' på grund av det mjuka skalet krabbor har precis efter att de ömsat skinn, eller som i det här fallet, skal.

Så man äter hela krabban, men skal, ben, klor och allt annat som hör till. Just den jag åt hade en smulig panering, så jag slapp se om det satt ögon kvar och sånt skit som man helst inte vill tänka på.

Jag var och åt på 'Murni' (det där stället vid Topans hus som inte är ett dugg fancy men serverar sjukt god mat) med hertigen och Topan såklart. De har öppet dygnet runt, och serverar mat som många andra mamak, fast mycket större urval och mycket mer västerländsk mat och så kallade fusions mellan västerländsk och asiatisk mat.

Så lite som när pappa lagar mat. Fast inte lika nyttigt.

Tog med kameran, så här kommer en liten samling matbilder från kvällen:


Vi hamnade vid ett väldigt dåligt belyst bord, men deppade inte över det utan mös med tända andriod-ljus istället.


Kvällens dricka (snarare varje gång vi äter på Murni) blev en Ribena Special, typ en ice blended Ribena med lychee, vattenmelon och lite annat gott i.


Och så kom all mat. Och ojämn belysning när jag skulle ta bild.


Men thank god for närbilder. Akira åt Maryland-kyckling, en av deras specialare.


Och så min krispiga mjukskalskrabba, med tillhörande sås.


Jaja det blev inte särskilt vackert på bild, men det var gott i alla fall. Speciell benen och klorna. Åt allt utom en liten bit som smakade småsunkigt. Gissar på att det var rumpan. Om de har en.


På vägen hem fick hertigen vara Key Master. Det innebär att man får gå/åka hem med nycklarna hängandes i örat. Enligt min version i alla fall, mest för underhållningens skull.

Nä oj vad sent det blev nu, börjar ju bli dags för läggdags och sånt. Fast imorgon är det ju faktiskt helg som tur är. Borde kanske fira med ett dopp i poolen eller något annat hurtigt för att bränna krabbkalorierna. Eller så låter jag dem helt enkelt frodas i kroppen min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0