Taman Mini, del 2

Sådär ja, då var det bara en och en halv vecka sedan jag publicerade del ett, så nu är det dags för uppföljaren.

Äntligen har jag både tid och lust.

I del två blir det nog mest bilder från Bali-delen, min absoluta favorit.

Men först blev det lite snacks. I form av Kerak Telor, en omelett på klibbigt ris, chili och ägg.

Som serveras med söt riven kokos och stekt schalottenlök. Rolig men god blandning.


Sedan dags för Bali. Området var dekorerat med stora portar, tempel, statyer och monster.


Bali är den del av Indonesien som fortfarande är hinduisk.


Men Balis hinduer är väldigt olika dem i Indien, de har liksom utvecklat sin egna version av religionen och sina egna gudar/monster/demoner, och sina egna traditioner och festivaler.


Och områdådet är fullt med små dansanta varelser.


Traditionellt klädda kvinnor med blommor i håret.


Och så ett gäng håriga Bali monster.

Statyn till vänster var väldigt intressant. Ett helt gäng med väldigt små män går och bär upp en staty med monsteroch drakar, som jag gissar har att göra med Balis årliga festival, då man bygger upp statyer av demoner och monster i Papier-mâché (tror jag) som man sedan bränner upp. Tror det handlar om att bli av med onda andar.


Närbild av drakarna.


Närbild av de små männen.

Monster bakom glas, med långa klor utåt.

Närbild på mossig staty med huggtänder och crazy eyes.

Ett annat monster, the disco duckface monster. Framför vacker port.

Som såg ut så här. Dörr med detaljer, snidet trä i guld och rött.

Taket på en annan port, dekorerad med monster i sten. Det hade den andra med, men det syns tydligare här.

Och ännu tydligare här. Ser ni monstret mitt i det hela?

Sedan lämnade vi Bali-delen och gick vidare till Java.

Som hade ett gäng tjurryttare mitt i ett race.

Även Java har sina monster och små versioner av stentempel.

Och knubbiga gubbar. Ser ut som en liten kung, eller?

Och även här kunde man hitta huggtänder, lite mindre till storleken bara.

Ett Java-monster, inte helt olikt de från Bali, men inte helt likt heller, hoho.

När vi var färdiga med Java så njöt vi av utsikten över den lilla sjön.


Som jag nämde innan så har den små öar som representerar alla Indonesiens öar.


Så vi begav oss upp upp i linbanan.


Och så fick vi en lite bättre utsikt.

Över hela sjön och resten av Taman Mini.

Men jag tog inte så hemst manga bilder då jag hade en väldigt höjdrädd bubba med mig, och tydligen så 'rörde jag mig för mycket' då jag försökte få med lite olika vinklar.

En sådan här liten linbanevagn var tydligen inte stor nog för oss båda. Höhö.

Men sista bilden jag fick med var av det vackra slottet på området, 'barnens slott'.


Och så fort vi kom ner på markområdet så möttes vi av en liten teater apa.


Jag minns när man var liten och trodde att varenda sigenare hade en liten apa som dansade när ägaren spelade dragspel, men i Indonesien kör man på en apa som uppträder lite medans killen spelar på en trumma.


Barnen älskade det i alla fall, sedan får man ju bara hoppas att inte apan själv tar illa av det, ett djur som annars borde leva fritt.


Men duktig var han i alla fall, de smarta små liven.


Sista stoppet blev en miniatyr av Indonesiens kändaste turistattraktion, det buddistiska templet Borobudur.


Själva miniatyren var väldigt liten och inglasad med 39472384972 fingeravtryck och ljusreflektioner på från varje håll, så jag fick ingen bra bild. Men fick i alla fall bilder av de krulliga väktarna utanför.


Som jag poserade med. Så klart.

Och sedan var det slut på Taman Mini, för efter det så begav vi oss mot Bandung.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Trevliga bilder o text som vanligt, du är så duktig. Hoppas allt går bra i skolan oxå. vi hörs av på fredag kl 18:00, prick. lavumissusarvipusshaj

2011-04-14 @ 09:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0