bokbindaren ida

Ojojoj vilken lång dag jag haft idag.

Eller ja, alla dagar är ju lika långa, men de känns ju längre om man inte ligger och sover i 14 timmar, utan går till skolan efter 5 timmars sömn och spenderar hela dagen där på book binding workshop.

Eller bokbinderi verkstad, som det kanske heter på svenska? Jaja, tufft var det i alla fall, sitta och vika paper, klippa, skära, göra hål på egen hand i alla papper med en lång sylvass nål (ibland en såg till och med), och sedan sitta och sy ihop olika varianter att binda böcker på.

Väldigt lärorikt och intressant, och nästan lite kul på det med, men gosh vilken värk man har i händerna nu. Inte bara där man lyckats hugga sig själv med nålen, utan då man försökt tränga igenom den tjocka tråden genom de små, små hålen och gång på gång sitta och vicka och lirka tills fingrarna domnat.

Men visst var det värt det, fick lära mig hela tre varianter idag, de första två var väldigt lätta, och den tredje tog mig över två timmar att bli klar med, och ändå var jag en av de första.

Tog några små bilder i alla fall, för er som vill se mina fantastiska små verk... Jupp.


Binding in progress, två versioner av 'Japanese Stab Binding' - ettan är den fula, röda längst upp (var bara texthäftet vi band ihop, passade inte på bild) och tvåan är en liknande variant fast mer advancerad, den med gröna blommor


Slutresultatet på tvåan. Helt okej för att vara första försöket eller, haha.


Den lite tuffare 'Kettle Stitch Binding', som låg och torkade då bilden togs, eftersom att tyget limmades på som omslag. Därav gummibanden liksom. Sydde ihop 12 sektioner, bestående av 3 vikta ark var.


Närbild på min lilla slutfiness, haha, som man egenligen kunde skippa men jag tyckte att det var fräckt. Undertill syns bomullsremsor som hör till binderiet. Binderiet? Aja.


Och så här der det ut när man öppnar en sådan bok, den kan alltså öppnas hela vägen till skillnad från de japanska varianterna innan. Ni kan även se de orangea stygnen där mellan två sidor.

Så imorgon blir det mer bokbinderi, från klockan tio till fem igen, nya varianter att lära sig och fler fingrar att tappa känslen i antar jag. Så istället för att ligga här och knappa på tangenter så ska jag nu ta en liten paus pch vila upp de små stackarna istället.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lilla hjärtat du är ju helt otroligt duktig, vad månne bliva av dig min lilla tös.

Hoppas allt är bra o du, nu ses vi strax.

Längtar, pusshaj

2010-11-11 @ 22:39:48
Postat av: Malin & Anton

Vad duktig du är!



Vill du ha bloggsvar? Delta då i vår tävling så har du chansen att vinna en inbjudan!

2010-11-11 @ 23:13:16
URL: http://sparamera.blogg.se/
Postat av: Jakob!

Jäklar vad du är duktig :D

2010-11-11 @ 23:40:05
URL: http://thiswasfun.blogg.se/
Postat av: Annica

snyggt. ;)

2010-11-11 @ 23:46:46
URL: http://anniicanilsson.blogg.se/
Postat av: Maria

Du är bäst Ida! Vi vill köpa lite av dina mästervärk sen ;) Vi har köpt spelet nu så vi får snart hitta en lucka så att vi kan spela lite innan ni kommer hit :) Kram

2010-11-12 @ 11:05:43
URL: http://lamana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0