bokbindaren ida 2

Fredag, fredag, fredag, äntligen fredag! För fredag innebär helg, och det gillaz.

Idag var den andra och sista dagen av bokbinderi workshopen. Vi fick lära oss två versioner av en ny teknik som heter Coptic Binding. En som knyts igenom fram-och baksida, och så en där de limmas på istället.

Den här tekniken tog väldigt lång tid, och det var därför vi spenderade en hel dag med bara två böcker. Det låter kanske inte så produktivt, men det var mycket pill och lirkande, och stilen ser lite ut som en virkning när man kikar på den.
Vilket ni kan göra nedan.

Mina två böcker, en liten grön där fram- och baksidorna är fastsydda, och så den lila där de limmades på.


Närbild på den lilla gröna, det är bara de två i mitten där man kan se virk-effekten, de två ytterst blir vanliga stygn typ. Just den här boken blev ganska slapp, hehe, var lite svårt att spänna och sy samtidigt.


Men med lite övning så gick det bättre, som på min lila bok här. Här använde jag 6 virk-rader och två yttre eftersom att den var ganska lång.

Jahapp då kan man minsann binda böcker. Kanske borde börja göra scrapbooks eller ett litet album åt mina lomography bilder. Synd att man inte har en polaroid kamera.

Men nu är det som sagt helg, och jag har fullt upp imorgon så jag får väl gå och utnyttja det sista fredagsmyset innan det blir lördag då. Eller det har varit lördag i en timme och 40 minuter redan, men jag får väl fuska lite :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0