ny kategori!

Som jag kallar:

Och den ska innehålla... kan ni gissa?
Japp, ett av mina stora intressen, alltså språk! Och eftersom att jag är ett sådant språkproffs (host host) så tänkte jag dela med mig utav mina fantastiska kunskaper ;) Välkomna till språkrutan.

Tänkte börja med att lära er lite om det malaysiska språket, eftersom att det är det jag går och lyssnar på varje dag, och börjar lära mig ganska bra. Det malaysiska språket heter i alla fall 'bahasa melayu'. Bahasa betyder språk, och ja melayu när något är malaysiskt. Så idag tänkte jag börja med att dra några hälsningar på malaysiska.

Godmorgon - Selamat Pagi. Sägs efter att solen stigit upp tills klockan 12.
God eftermiddag - Selamat Tenga Hari. Gäller mellan 12 och 2 ungefär.
God kväll - Selamat Petang. Sägs efter 2, så länge solen är uppe (eller till 7).
Godnatt - Selamat Malam. Och detta säger m an efter att solen gått ner.
Hejdå - Selamat Tinggal. Sarvibrahaj :)

Det blir ju lite fel vid vissa tillfällen, man hade ju inte direkt gått runt och sagt god kväll klockan 3 på dagen, men för att överätta det så nära det går och så att ni förstår så ser det ungefär ut såhär.
Ordet 'selamat' dök ju upp ett antal gånger, och det kommer alltså ifrån det arabiska ordet 'salam'. Jag brukar tolka det som 'var hälsad' ungefär, men egentligen så betyder det 'säker' eller 'fridfull' ungefär. Man kan även använda 'selamat' när man gratulerar, så t.ex. 'selamat hari jadi' betyder 'grattis på födelsedagen' men det kan vi gå in mer på nästa gång.

Nu är klockan snart 02.20 så dags för mig att avlägsna mig och sova, så jag säger Selamat Tinggal och Selamat Malam på en och samma gång :)

Kommentarer
Postat av: Emelie

Om man säger Selamat Pagi innan kl 10 och Selamat Tenga Hari efter kl 12, vad säger man då mellan 10 och 12? :)



Selamat Pagi!

2010-05-31 @ 08:45:07
Postat av: ida

hah! blev lite fel minsann! :p ska ändra

2010-05-31 @ 10:07:49
URL: http://eedasaurus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0