Ais Kacang

Hej gott folk, idag ska jag lära er vad Ais Kacang är. Jag kan tyvärr inte köra en copy/paste eftersom att den kära efterrätten inte har en svensk wikipedia än, något jag borde ändra på hoho. Men i alla fall:

Ais Kacang är en efterrätt som serveras i Malaysia och Singapore.
- Ais kommer från det engelska ordet ice, som alltså betyder is på svenska, så man kan även kalla det för Ice Kacang om man nu vill det.
- Kacang betyder röda bönor, eller kidney bönor som vi kanske hellre kallar dem, och ordet uttalas kachang, eller kanske katchang för att göra det lättare för en svensk tunga.
- Men det är även populärt att kalla efterrätten för ABC, vilket är kort för 'air batu campur'. 'Air batu' betyder ordagrannt 'sten vatten' (air = vatten, batu = sten), men i det här sammanhanget betyder det is. En sten av vatten = is? Logiskt ändå, visst? :) 'Campur' betyder mix. Så sten-vatten-mix.

Smaken är söt och skapelsen består mest utav krossad is serverad med söt smaksatt sirap och gelé. Men namnet kommer från det traditionella sättet att servera det på, alltså krossad is med kidney bönor, mums? Haha, men numera så kommer Ais Kacang i många starka och glada färger, och med olika frukt coctails och dressingar. Det finns också olika varianter såsom med aloe vera (oftast i form av gelé), kidney bönor, söt majs, cincau (om ni minns? grass jelly i alla fall), attap chee (har ingen översättning, men det är en liten vit/transparant frukt) och agar gelé (alltså den utan nöff).
Över det lilla isberget kan man hälla lite kodenserad mjölk/evaporerad mjölk eller kokosmjölk. De lite modernare försäljarna ger en även valmöjlighetes såsom glass, durian topping (blä) eller chockladsås. Det finns också många olika färger på sirapen för att göra det ännu färggladare, och som man kan toppa med 'palm-socker-topping' (någon annan som har en bättre översättning av gula melaka?).
Efterrätten kan man hitta vid olika caféer och hawkers, och övriga matställen för den delen. Mycket populärt huar borta i alla fall.

Min egna åsikt (för sådana ska man ju också ha) är att det är en väldigt annorlunda liten efterrätt för oss svenskar, och första gången jag testade den så tyckte jag att det var en jättemärklig blandning. Nu har jag blivit van och äter den gärna med glass på toppen. Men när all sirap och glass är borta så lämnar jag kvar 'resterna' som brukar bli en liten grupp gelé och cincau, eftersom att de inte smakar så mycker och mest känns som utfyllnad i form av tuggmotstånd. Så de stannar kvar i botten, resten slukar jag :)

Bilder:


PS!
Ursäkta om det inte blev några fantastiska bilder men jag använde mig av de enda bilderna jag har av Ais Kacang som jag själv fotat (har haft med dem i bloggen tidigare med, den översta för några månader sedan).
Borde kanske nämna att jag är en sådan där todde som inte gärna lägger upp andras, eller googlade bilder i min blogg. Vet inte varför, men kanske för att jag vill hålla det personligt och baserat på mina egna erfarenheter och så vidare. Trams? Kanske, men nu vill jag helt enkelt hålla det så. Personligt och fint, och ingen kan anmäla mig för nåt kränkande av deras copyright och blablabla. Enda undantagen är de gånger jag är i desperat behov av att lägga upp en bild utav något som jag själv aldrig fotat. Så kan vi säga.

Nu vet ni det, och nu vet ni även vad Ais Kacang är :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0