Jakarta - Dag 3

Dag 3 - 3 Mars 2010
Phew, till dag 3 blir det en väldans massa bilder, men det klarar ni tror jag :)
För en bild säger ju mer än tusen ord, och säkert dubbelt så mycket som mitt struntprat. Men en liten introduktion får ni i alla fall!
Dagen började med att jag och akira vaknade lite tidigare än de andra dagarna just för att vi hade sååå många planer! Ja för att vara oss då :P Onsdagen var ju lätt den mest händelserika dagen, eller jag fick i alla fall se så många olika spännande miljöer. Dagens första destination var Dufan, eller Dunia Fantasi som betyder Fantasy World, eller en fantasivärld på svenska. Var sugen på att åka dit eftersom att jag sett och hört så mycket om det i så många år nu av mina indonesiska vänner, och även om nöjesparker inte är mitt favoritställe i världen så var det ända något jag inte ville gå miste om nu när vi ändå var i Jakarta. Så vi kom fram och kastade oss direkt på en massa karuseller, det var ju ett tag sedan jag fick släppa ut 'vildingen' inom mig, haha. Men det slutade med att båda blev alldeles yra och illamånende efter TRE(!!) karuseller, så vi minglade runt och tog bilder resten av tiden :P

Hur mysigt som helst, lite väl varmt just den dagen, och lite väl snurrigt. Där skulle vi egentligen träffat Gifri, men hans vänner hade bestämt sig för att ta honom till stranden precis brevid istället, men eftersom att varken han eller vi hittar i Jakarta, eller Ancol som detta område heter, så blev det inte av. Istället tog vi taxi hem och gjorde oss i ordning för att gå ut och äta middag med Akiras kusin Nia. Vi stack till ett fantastiskt makalöst stort mall (köpcentrum) som heter Grand Indonesia, och är ganska nytt. Huuuur stort som helst, har aldrig sett ett så stort innan, inte ens hälften så stort i Kuala Lumpur! Jämför då med nya 'lyxiga' entré i Malmö, haha släng dig i väggen plutten, typ :P Men det blev inga bilder där eftersom att mitt batteri till kameran bestämde sig för att säga godnatt. Där åt vi goda Mie Tarik nudlar (dragna nudlar, typ som teh tarik för de som minns! tarik = dra). Sedan stack vi tillbaka till hotellet för att bara ta det lugnt.

MEN då smsade helt plötsligt Gifri som var på väg mot vårt hotell, mitt i TV-tittandet. Akira blev först lite gnällig eftersom att han var så trött efter en lång dag och var på gränsen att somna, men gissa vem som pratade mest med Gifri när han väl kom? Ja inte var det jag :P Vi satt där nere på uteserveringen med Gifri och hans 3 designervänner han nyss träffat i Jakarta, så det hela blev mest på Indonesiska. Jag försökte hänga med så gott jag kunde, men när Akira lämnade bordet för att gå på herrarnas så märkte man hur blyga de stora grabbarna blev hahah. Men det var hur trevligt som helst, fick pratat med Gifri en del både på engelska och när Akira översatte. Ogillar hur paranoida indoneser är med sin engelska, trots att den är fullt förståelig. Aja, skoj hade vi i alla fall, och sedan sa vi hej hej när killarna skulle dra vidare för att sitta uppe hela natten tills Gifris flyg till Jogjakarta skulle komma. Jag och Akira somnade nästan på direkten.

Bildeeeeeeer!

Morgonstund med klubba i mun :)

Bubba testade på något nytt, jag tyckte att det var stiligt,
det tyckte inte han. Blev keps resten av dagen.

Taxidags!

Utanför hotellet, eller ja tvärs över liksom.
Restaurangen vi åt Padang på ligger här.

'Angkutan Kota' en slags minibuss de använder som transportmedel i stan.
Dessa fanns överallt och fungerar ungefär som en vanlig buss,
med olika destinationer och så. Märkligt men det verkar funka?

Jakarta från taxin.

Lite kinesisk kultur med, javisst, Ida hon fotar allt!

Indonesiska skolflickor/skolpojke.
Upptäckte nyss den ena flickans bittra min, hon måste ha sett kameran? Haha.

Tugga tugga tugga tuuuugga...

Framme! Dufan för hela slanten framöver, här ser vi Akira, cool som vanligt ;)

Men jag är snäppet coolare med min 'händerna-i-sidan-ut-med-bröstet-pose'?

Lite mer bekväm ställning haha. Söt bakgrund i alla fall.
L
Och lika söt var den.

Tog bild av kartan så att vi inte skulle gå vilse, håhå.

Kom direkt till et mysigt litet indian-område där vi lunchade.

Om nom nom, kylling, pommes, chilli och så klart Teh Botol.
Försöker undvika ris nu i dagarna.

Hej Pariserhjul! Första destinationen bestämd :)

Försökte ta en massa bra bilder men mja, gick sådär :|
Utsikt över Jakarta i alla fall, här kan man se att det är en relativt 'platt' stad
i alla fall om man jämför med Kuala Lumurs skyskrapor.

Jakarta + damm inne på Dufan.

En lite festligare vinkel på det ja.

Detta tyckte jag såg hur kul ut som helst, ville jättegärna testa på men det
satte åksjukan Stopp för senare. Fick en söt bild på en mamma och dotter som
virrade runt och försökte hålla balansen i alla fall. Kan ni tänka er mig med mams där
inne? Vi hade säkerligen lyckats sjunka skiten, men vi är trots allt bäst ändå :)

Sedan blev det filmdags. Eller snarare en sån där film där stolarna rör sig
och håller på tills en massa småflickor skriker som om de satt i riktig karusell.
Helt okej ändå.

Akira med sin största kärlek, haha :(

Nej ni ser inte suddigt, det är jag som inte ville hamna på bild.

Hej tutankhamun! Ja jag fick googla hur det stavas :|

Andra karusellen kom inte på bild, men här var den tredje och sista som snurrade
och snurrade och snurrade och fy för vad man blev yr. Eller så börjar jag bli för gammal
för karuseller redan? Hoppas inte det :(

Härlig bild tyckte jag, fast någon åktur blev det inte.

Och på tal om allmänt galna människor, ser ni killen i mitten? Om ej titta snäppet ner.

Stå och måla på karusellen när den är igång och allt, why not?

Och den här åkte vi verkligen inte, snurr snurr snurr, blä.

Vilda västern mitt i Asien.

Och lite disneykänsla till och med, mysigt rosa slott.

Ida den sköna, mitt i det gröna, woot.

Wow, nästan ett leende, inte illa! :D

Den här platsen tyckte jag var hur mysig som helst, picnic där hade inte suttit fel.

Indisk/indonesisk hjälte, eftersom att indonesisk kultur från början kom från Indien.
Nu vet ni det. Dock såg jag inga indier alls i Indonesien, här kryllar det utav dem.

Akira sa att han heter Kuku Bima Sakti, men det verkar inte stämma för jag hittar
inget på nätet om det. Fast Bima Sakti betyder vintergatan, så han nog mixat ihopa det.

Indiskt/indonesiskt kärlekspar slash fontän.

Med en festlig bakgrund, ser ni vad det föreställer?

Barn som matar de stora fiskarna. Jag gillar inte stora fiskar, de skrämmer mig.
De passar mycket bättre som små. Men färgerna var härliga i alla fall.

Sedan hittade jag en snubbe som heter Loket.
Det har vi en liknande gubbe hemma i Sverige med ju.

Okej, nog om Dufan nu, så himla kul är det nog inte att sitta och glo på ett
nöjesfält i Indonesien, men det är ju helg här borta nu så jag har inget bättre för mig, haha.

Taxibild! Dyster liten fotogenisk kyrka.

Närbild i farten, varav 'snedheten' :)

Vanligaste maten att se säljs såhär.

Och allt annat såhär. Fast om ni tittar noga på fönstret i bakgrunden så är det alltid
en Padang restaurang om det ser ut såhär. Tallrikar och skålar staplade så högt det går!

Jag och Nia. Enda bilden jag hann ta inne på Grand Indonesia Mall den dagen.
(Fast det kommer fler under dag 4, men det får ni vänta på.)

Utanför hotellet när vi väntade på Gifri.

Kvällens dryck; Avocado juice toppad med chokladsås, igen :P

Fick 2 tröjor av Gifri! De kommer från hans nya designkedja 'Hullaballo clothing'
som jag poserade för innan. Det ska jag göra med dessa 2 med, men jag ser det
ändå som gratiströjor, och gratis är gott som en viss Sofie alltid säger. Klok dam hon.

Akira fick en tröja han med, snällt snällt :)

Kreativa grabbar, jag minns tyvärr inte namnen på de två första till höger
(får kolla upp på facebook, haha!) Men i alla fall, Kiki i mitten -> Akira -> Gifri.

Glad gubbe -> långhårig gubbe -> Kiki -> Ida med tummarna upp -> Gifri.

Ja det blev lite många bilder där, men vem vet när jag uppdaterar nästa gång, nu är det fredag och jag ska lata mig innan allvaret med projekt och mög börjar imorgon. Så nu har ni nåt att titta på i alla fall, slår ju att sitta och titta in i en vägg skulle jag gissa på. Fast det beror kanske på väggen.

Aja, trevlig helg på er allihopa, nu ska jag tvinga min pojkvän att slita sig från Battlefield 2 en stund så att jag kan få lite helgmys :) Sedan blir det nog filmkväll om jag vinner, och det gör jag ju oftast :D Hoho.

Kommentarer
Postat av: Mams

Ha Ha Ha, tänk att jag sitter o små skrattar i min ensamhet när jag läser din blogg, jätte roliga kommentarer, jag lägger ut din blogg sida på min facebook, denna måste läsas av många människor, synd att så få kommenterar bara, men snälla sluta aldrig med din fantastiska blogg, kommer det alltid att finnas tillgänglig?? Hur gör man annars om man vill ha bilderna o så?? Lav U

2010-03-12 @ 15:53:48
Postat av: eeda

bloggen kommer alltid att hänga med :) den är skriven speciellt för er mams, och för mig att skriva av mig så klart. så oroa dig inte, den hänger med både med eller utan kommentarer :P lav u

2010-03-12 @ 18:56:34
URL: http://eedasaurus.blogg.se/
Postat av: Fisen

Huuuuuur har detta gått till, min hjärna har tydligen tappat allt som har med "du måste läsa din vän Idahoes coola blogg", men nej tydligen inte, jag har trallat runt i min egna lilla Grynetvärld och inte kopplat att du har världens hetaste blogg! förlåt, jag ska härmed bli din flitigaste läsare, promise <3 !



underbara bilder, Jakarta ser så fint ut :)

oh yes, gratis är gott - kloka ord. Haha ;) Riktigt snygga t-shirts!



Hälsa din påg :) och ha de bäst!



ps. hur mår sims? :D

2010-03-13 @ 22:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0