Jakarta - Dag 1

Ja det var alltså meningen att jag skulle lägga upp bilder från min och Akiras resa till Jakarta.
Det blev ganska många bilder, så jag blir alldeles matt varje gång jag tänker att jag måte välja ut, redigera och förminska så många, så jag har bestämt mig att ta det dags-vis. Alltså blir det ett inlägg per dag i Jakarta.

Dag 1 - 1 mars 2010
Dagen började med att vi vaknade på flygplatshotellet i Kuala Lumpur vid halv fyra på morgonen. Då hade jag inte fått mycket sömn på 3 nätter pga att jag stressat att få färdigt alla mina uppgifter i skolan innan resan. När klockan ringde och jag vaknade så mådde jag så otroligt dåligt att jag inte kan minnas sist jag var så kass. Magvärk, huvudvärk och illamånde för hela slanten, kunde knappt stå rakt och jag kände mig som världens svagaste människa. De flesta vet nog att jag inte blir sjuk så ofta, så det är ju himla typiskt att det ska inträffa när man ska ut och resa.
Men jag hade i alla fall Akira som försökte ta hand om mig och tvinga i mig ett fåtal tuggor av en Curry Puff innan vi började gå mot flygplatsen. Där fick jag i mig några bitar melon och sedan blev det incheckning. När jag gått igenom handbagagescannern och Akira fortfarande klyddade där så slog det plötsligt till och jag fick spriga bort i ett hörn och ja.. 'lägga en pizza'. Eller snarare en curry puff. Som tur var hade jag en plastpåse, så flygplatsen förblev ren. Akira blev så klart orolig, så sedan låg jag bara och vilade på flygplatsen medans vi väntade på flyget som skulle lyfta vid 7.

När vi sedan flög så sov jag hela vägen. Minns knappt att jag vaknade ett par minuter för att försöka äta en baguette vi beställt som flygplansmat. När vi sedan kom fram klockan 8 (indonesisk tid, flyget tog 2 timmar) så mådde jag redan lite bättre, och var strålande glad eftersom att jag nu befann mig på Indonesisk mark. Jakartas flygplats är jättegullig, inredd i traditionell Indonesisk stil, och ändå ser den modern ut. Kommer bilde senare, eftersom att det inte blev många bilder första dagen :P Jag gick och fick 'visa upon arrival' och sedan gick vi ut för att åka buss till en station som heter Gambir, detta för att slippa betala dyrt för taxi. Under bussresan sov jag även där som en stock. Minns att Akira väckte mig och frågade om jag inte ville se Jakarta genom fönstret, men det ville jag minsann inte just då, haha. Framme i Gambir tog vi en taxi till hotellet i Menteng, men innan dess hann ett par barn komma fram till mig, som nog aldrig sett en västerlänning som mig förr, för Akira började skratta när en av dem frågade den andra om jag var en Kuntilanak, och sedan fnissa. En kuntilanak är en indonesisk vampyr typ :(

På vägen till hotellet fick jag se Jakarta i alla fall, hängde med så gott jag kunde när föraren körde. När vi befann oss i Jakarta åkte vi bara med ett taxibolag som vi visste var ärliga och säkra, Bluebird heter dem. Hotellet var hur mysigt som helst för att vara ett så billigt hotell, tror att 3 nätter kostade lite över 800kr, vilket ju blev 400 per person i vårt fall, allså kostade det mig ca 133 kr per natt. Sjukt billigt för ett så fint hotellrum. Se bilder nedan. Efter det somnade vi båda framför TVn med full Aircon igång och sov fram tills eftermiddagen. Efter det blev jag i pricip frisk igen :)

Då gick vi ut och hade 'lunch' på en restaurang mittemot hotellet som serverade mat från Padang. Padang är ett känt område i Indonesien för sin mat, och de dukar alltid upp massor med tallrikar och sedan betaler man för det man äter helt enkelt. Lite lustigt och jag är förvånad att maten lyckas hålla sig så fräsch trots allt? Aja, hur gott som helst var det i alla fall. Kycklingarna i Indonesien är helt annorlunda än Malaysia, där de är stora och feta pga injektioner och allt vad det är (troligtvis som hemma med?), utan här är de så små, så små, men oooh vad smakliga!

Efter det chillade vi framför indonesisk TV med snacks (Koalas March) inne på hotellet igen fram tills vi skulle träffa Akiras kusin, Nia. Hon kom och plockade upp oss med taxi vid 10, och då åkte vi med henne till ett jättegulligt köpcentra, dekorerat med stora blommor och blad, och fåglar och hela det köret. De höll på att plocka ner det, så jag tror att det hade att göra med kinesiskt nyår. Vi skulle dit och äta sen middag, men så visade det sig att det mesta stängde vid 10 (till skillnad från KL där restauranger ofta har öppet tills midnatt, minst) så vi drog vidare till en indonesisk restaurang som serverar mat dygnet runt. Det gör ju vissa mamak stalls med här, men detta var innomhus och hur mysigt som helst, och ändå lika billigt som mamak här.

Fick lära känna Nia lite, hon var inte alls blyg med att prata engelska, vilket var jätteskönt. Annars är indoneser ofta det, eftersom att de inte pratar engelska så mycket som i Malaysia, så oftast slutar det med att de pratar med Akira och att jag får sitta och försöka lista ut vad de pratar om. Tycker jag kan rätt bra, men jag blir lite lost ibland med. Men Nia var i alla fall jättetrevlig, hon kom dock inte med på bild dag 1. Så efter maten så begav vi oss tillbaka till hotellet och återgick till att sova framför TVn med full aircon igen.

Bilder, Dag 1

Akira inne på hotellrummet
.

Utsikten
.

Spegelgubbe :)

Ah-kee-rah and ee-dah.

Hotellet, receptionen ligger på första våningen, grundvåningen är lobby, restauranger och ett litet snabbköp. Och ja, man kunde fortfarande se kinesiskt nyår i Jakarta med.

Ett litet köpcentrum mittemot hoteller, Menteng Mall tror jag att det heter.

Gatan utanför hotellet som vi var tvungna att korsa för att nå fram till Padang restaurangen.

Padang borde betyde 'tusen tallrikar med maud'.

Där hittade vi även lite hjärna, som ida inte gärna testade ;)

Snacks! Fick äntligen testat Kolas March som jag alltid ser på bioreklamerna.

Hi I'm Koalas Maaaaarch! haha

Blommigt mall.

Från andra våningen. Höga blommor minst sagt.

Spår av kinesiskt nyår. Den som är född i ormens tecken är romantisk och kreativ ;)

Grrr! I år är det tigerns år, nu vet ni det.

På den indonesiska restaurangen åt Akira 'nasi tumpang' som alltså
är en sådan här kon med gult mumsigt ris, och så kylling till det.

Jag åt 'ketoprak' som är typ gado-gado fast med nudlar istället för ris. Ungefär ja.
Gott var det i alla fall :)

Och så avocado dryck så klart, toppad med lite chokladsås.

Ödlan dom höll oss sällskap en hel timme, jag kallar honom för Knut :)


Ja det var allt för Dag 1 i Jakarta, ska påbörja Dag 2 redan nu men kommer nog inte att publicera det förrens imorgon, klockan är ju redan 1 på natten. Men ja, nu har ni ju nåt att läsa så länge i alla fall.

PS! Jakarta resan kommer att hamna under kategorin 'Resa' för att underlätta för oss alla :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0