Jakarta - Dag 4

Yessss! Idag går det minsann undan när jag ska ladda upp bilder till bloggen, hinner knappt ha tryckt på knappen innan den är färdig haha. Härligt och inte så hemskt frustrerande i alla fall, så nu blir det alltså dags för den fjärde och sista dagen av min resa till Jakarta. Och trots att jag bara fick uppleva den här fantastiska staden i 4 dagar så känns det som de 4 av de mest händelserika dagarna det här året. Hoppas på att jag kan åka dit snart igen, eller åtminstone se mer av Indonesien som Bandung, Jogjakarta eller Bali! Haha, bali hade ju verkligen inte suttit fel någonstans :P Men nästa resa som ska bokas in nu är alltså hem till Malmö, för idag kommer CSN! Feeest :)
Men nu, back to subject!

Dag 4 - 4 Mars 2010
Dagen startade med att jag blev av med en svart favoritstrumpa, jag har verkligen ingen aning hur man lyckat bli av med en strumpa inne på ett hotellrum där det inte finns så hemskt många gömställen ändå, men den lyckade försvinna och det kändes inte som det bästa sättet att starta en dag på. Haha, meeeen i alla fall, vi packade ihop allt vårt och lämnade sedan hotellet vi nu spenderat 3 nätter på. Hejdå härliga aircon och roliga indonesiska TVn. Sedan begav vi oss mot Grand Indonesia Mall än en gång, jag tror nästan man skulle behöva ett par heldagar där inne för att hinna med allt, så vi bestämde oss för att spendera våra sista timmar där inne, och så fick jag äntligen lite bilder efter att ha laddat batteriet till kameran med ju.

Det är riktigt roligt att gå på upptäcktsfärd där för på de två översta våningarna har de alla restauranger och matsällen, och hela området är indelade i mindre delar där varje del har ett eget tema. Så det japanska området var inrett och dekorerat i ett japanskt tema, det fanns ett område med tema antika grekland, china town, New York á la Sinatra, tågbana, en släng av Art Nouveau och mycket mycket mer. Blir lite blandade bilder därfifrån. Sedan begav vi oss mot flygplatsen, den här gången tog vi taxi hela vägen istället för buss, bekvämare så helt enkelt, och taxi är ju så löjligt billigt där borta så det var lika bra. Där åt vi lunch och kikade runt i alla souveniraffärer innan vi lämnade Indonesisk mark. Jakarta flygplats är jättefin med en blandning av en modern men ändå traditionell indonesisk inredning. Bilder på exempel där. Nu samtidigt som jag skrivit detta inlägg har Akira suttit och letat upp indonesisk webb tv som visar live och man kan välja typ alla kanaler, så då behöver jag inte sakna det i alla fall haha.

Nu blir det bilder, sen blir det läxor, hohoho..

Sista bilderna inne på hotellet blev på tröjorna jag fick kvällen innan.
Och BADMÖSSA ftw :D

Den här gillade jag mest, härlig grön färg.

På väg mot Grand Indonesia = taxibilder, alltid lika spännande.

Lite molnigt, men vad gör väl det, här hittade jag en mysig staty/fontän.

Närbild på den, tyckte deras uttryck var så härligt.

Grand Indonesia Mall, eller ja, en liten del utav det.

Lite mer utav det.

Och så japanska temat jag nämnde, utifrån.

Innifrån.

Hur mysigt som helst? :D

Och ja, vad är min blogg utan bilder på mat?

En annan del, härligt dekorerad med gröna blad och pelare.

En gnutta Art Nouveau.

KFC och kristallkronor, mer classy än så får man leta efter ;)

Tema antika Rom.

Närbild.

Andra sidan av det.

Färgstarka Chinatown.

Tuff tuff tåg, såg dock inte om det rullade eller ej, men jag antar det.

Vad gjorde annars killen där inne? Vaktade så att ingen snodde tåget?

Myshörna, även unga fötter kan börja värka efter att springa runt i ett

så stort köpcentrum.

Och så hade de typ ett barn zoo, för dem som behövde en paus från ungarna med,

mitt i shoppingen.

Och shopping blev det för mig med, oh gosh!

Skulle räknat våningarna, glömde det.

Men det ser maffigt ut i alla fall, inte bara på höjden, bredden med kan jag säga.

Lite halvkass utsikt, ville bara visa det typiska Jakarta - en blandning av

moderna skyskrapor och ja.. slum.

Det blev det fler bilder på i taxin på väg till flygplatsen, vare sig det är trevligt att se eller ej,
allt ska ju visas för att man ska få en ordentlig uppfattning, inte bara det lyxiga och fina.
Detta var bara någon minut ifrån Grand Indonesia.

Kisen kom med i farten.

Och små barn som lekte. Blev bara taxibilder på områden som dessa,

inte favoritstället att dra upp en systemkamera på. Inte bara för säkerheten,

det känns inte helt okej att smygfota folks hem på det sättet, speciellt inte

dem som kanske inte jättegärna visar upp sina hem på bild heller.

Sedan blev det en trevligare utsikt på flygplatsen, den här gubben var högre

än mig, och prydd med en massa färgglada detaljer, alltihopa snidat i trä.

Trevlig telefonkiosk.

Och ja, som ni kanske förstått så är snidade träfigurer och dylkt en av Indonesiens

starkaste sidor. De flesta souvenirer är snidade i antingen trä eller ben.

Och de är ju ganska bra på detaljer skulle jag säga. Om man jämför med typ...

en dalahäst? Den är charmig den med, men jag tror inte att den imponerat på

konstnären bakom den här skulpturen.

Sista måltiden i Jakarta = Soto och så klart Teh Botol. Fint avslut på en fin resa.

Nu är det back to reality igen och jag har massor med härlig stress framför mig denna vecka,

nästa vecka är ju denna terminens sista. Härligt.


Kommentarer
Postat av: The Fis

Underbara bilder du tar! Jättekul att se :) :) :)

2010-03-23 @ 18:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0