malaysiskt 'himmabröllop'

Igår var jag som sagt på bröllop, mitt allra första malaysiska bröllop. Eller, mitt allra första bröllop utanför Sverige egentligen. Och där har jag inte ens varit på många om jag ska vara ärlig... Det var Akiras brors frus kusin som gifte sig. Inte alls långsökt haha, men Effi, brorns fru, ville jättegärna att vi skulle komma eftersom att det var ett så kallat 'himmabröllop' i hennes föräldrars hem. Så vi tackade ja och hängde på, och det gjorde även kameran så nu blir det bilder!


Brudparet kom gåendes längst gatan mot 'fest-tältet' med en liten barnaskara framför sig. Det går ofta till så här när de har sina bröllop hemma har jag hört, men det finns så klart de som firar på hotell eller andra festlokaler, beroende på budget osv, men man kan alltså också ha sin bröllopsfest i tält utomhus, och så gifta sig inne i huset. Man behöver inte gå till moské ens. Såhär gifte sig Akiras bror, systern gifte sig i Australien på västerländskt vis. Akiras brorson, Iman, längst fram till höger.


Oftast så har man ett färgtema om man firar såhär, i detta fallet så var det grönt som prydde både brudpar, tält, dekorationer och många besökare.


En kinkig liten flicka pga värmen tror jag, och så en kinkig Iman eftersom att han fått syn på en glassförsäljare precis brevid bröllopsfirandet.


Effi hjälpte till att leda barnaskaran.


Sedan får bröllopsparet sitta ner en stund innan man går in i tältet, och då bjuds det på uppträde, ibland i form av traditionell dans eller liknande.

Men det är också vanligt med Silat Melayu, alltså en malaysisk kampsportsform som utövas i många länder i Sydostasien.


Så lite uppträde först på kommando av ledaren som kan ses med ett rött och gult band över bröstet i bakgrunden.


En ganska 'elegant' kampsport om man kan säga så.


Och under tiden de uppträdde fick Iman sin efterlängtade glass.


Om nom nom...


Men han ville absolut inte titta in i kameran för en bild, tuffingen :p


Mer uppträde, de gjorde volter och hade sig.


Och sedan blev det dags att slåss.


Både flickor och pojkar deltog, men det kändes som att flickorna fick vinna varje gång.


Den här bilden tyckte jag var najs, det ser lite extremt ut, men även slagsmålen var bara uppträden de med.


Sedan ville den minsta killen slåss även han.


Vilket inte var så lätt när alla andra var mycket större.


Men de bjöd på härlig underhållning i alla fall.


Och sedan blev det dags för de två sista killarna att slåss, där den ena var väldigt lik Ja Rule enligt Akira, så det fick bli en bild på honom med, haha. (Ja Rule = amerikansk hip hop artist.)


Ett nöjt brudpar ser det ut som :)


Sedan blev det dags att gå in i huset där man kan gå in och lämna en peng eller present till brudparet.


Men Iman och Effi, och den lilla flickan i täten.


Och sist kom en liten orkester med pojkar som trummade och sjöng väldigt högt och glatt medans brudpaet befann sig inne i huset.


Vi gick in och satte oss i fest-tältet som även det gick i grönt.


Och då blev det en bit mat, ris med blandat och gott.


Sedan fick vi en goodiebag, och då var vi nöjda och glada och begav oss hemåt. Den innehöll en liten sked med gaffel, en liten servett/handduk, ett äpple och en kaka.


Kakan var formad som en liten fisk och smakade sockerkaka.

Eftersom att vi inte stannade så länge så hände det säkert mycket mer efter att vi gått, men det jag fick uppleva var väldigt nytt och spännande för mig, och jag tyckte nog att det var ett ganska mysigt litet bröllop. Så nu fick även ni följa med på ett Malaysiskt bröllop, hoppas att ni hade det lika kul som jag, ha ha!

Kommentarer
Postat av: Sofie :)

Tack för härliga bilder, nu känns det som jag också deltagit i ett malaysiskt bröllop :D Iman är ju helt underbar söt!! :)

2010-06-06 @ 18:53:36
Postat av: Lucas

Tack toullan! Fina bilder, trodde inte alls det skulle se ut så, när det verkade som att det skulle vara ett litet bröllop. Håller med Sofie om Imam! :). Glassbilderna är lol! :D.

2010-06-06 @ 22:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0