ramadan och mat

För att prata om något helt annat, som är både lite roligare och kanske en gnutta mer intressant med för den delen, så kan jag ju visa vad jag hittade på igår. Och det har som vanligt med mat att göra :)

Just nu så pågår ju Ramadan, vilket betyder att malaysierna fastar, eftersom att Malaysia är ett muslimskt land. Detta gör de under den nionde månaden i den muslimska kalendern, under denna tid så ska alla vuxna och friska muslimer, från gryning till skymning, avhålla sig från mat, dryck, rökning samt 'snusk', haha.

Jag fastar ju själv inte, man kan fortfarande gå ut och äta på alla matställen och så eftersom att en ganska stor del av Malaysias befolkning består utav kineser och indier med, och de fastar ju inte heller. Akira fastar heller inte, men några av mina klasskamrater gör det, och även kafeteriapersonalen på skolan, vilket betyder att de stänger tidigare nu så att de kan åka hem i god tid och göra i ordning ett riktigt skrovmål innan det är dags att bryta fastan.

Ska jag vara helt ärlig så har jag aldrig riktigt vetat varför man fastar, bortsett ifrån att det kanske står så i Koranen eller så, men tydligen så gör man detta för att man ska förstå hur alla fattiga och hemlösa har det, de som kan gå en hel dag om inte mer utan ett mål mat. Under den här perioden ska man även skänka en stor summa pengar åt de fattiga, eller annan välgörenhet. Man ska bli mer ödmjuk och och medveten om den gudomliga skapelsen eller något i den stilen.

Sedan när Ramadan är över så firar man med vänner och familj, och har en dag som påminner lite om en tacksägelsedag, då man ber om förlåtelse till alla vänner/familj för allt man gjort fel (alltså man radar inte upp allt utan man säger typ 'förlåt för de gånger jag felat' eller så). Och sedan går man och hälsar på alla vänner och gör om det igen, och blir bjuden på godsaker. I Malaysia kallas denna dag för 'Hari Raya' och de har redan börjat pynta.

Så det är en väldigt fin högtid ändå när man tänker efter, men som sagt, jast fastar inte själv, däremot så uppskattar jag speciellt alla matmarknader som skapas speciellt för månaden, där de säljer fantastiskt god och billig mat! Precis vad jag gillar :D Så igår stack jag och Akira och handlade ett helt bord fyllt av godsaker för blygsamma 30kr.

Mat-bilder!


Tadaaa! 6 rätter + 2 drycker för 30 kr, tillräckligt att mätta två personer i en och en halv dag :)

En av mina favoriter, 'taufu fa', typ mjuk, krämig tofu med sirap :p Konstigt? Nej, mumsigt!

'Apam Balik', typ en väldigt tunn och krispig (böjd) crepes med ett tunnt lager av socker, jordnötter och söt majs på insidan. Första gången jag testade och det var ganska sött med gott :)


'Murtabak' är Akiras favorit, som är typ en matig pannkaka med fyllning, ofta strimlat nötkött eller kyckling, vitlök, gul lök och ägg. Det rosa är också lök, men inte rödlök, så jag gissar på att de doppats i något färgämne eller så innan. Man äter den med curry fast det glömde de att stoppa ner åt oss, haha, ni skulle sett Akiras besvikna ansiktsuttryck :p


Solklar favorit! Dessa åt jag även förra året (det mesta av maten här finns ju att hitta året runt, men jag har inte ätit dem på ett helt år faktiskt!). 'Popiah' är typ vårullar, fast de är så tunna och krispiga, och innehåller vegetariska röror (inte lönt att jag nämner namnen på alla asiatiska grönsaker tror jag) och så äts de med en söt/stark chilisås och krossade jordnötter spridda över dem. Vissa ställen tillsätter även griskött, men de hittar man ju knappast på en Ramadan-marknad :p

'Putu Mayam' är en rätt som faktiskt har fått ett engelskt namn med, 'string hoppers'. Själv har jag varken hört talas om det förrens igår när Akira köpte det. Men det betstår i alla fall utav rismjöl, vatten och kokosmjölk. Som det kanske låter så smakade det inte så hemst mycket, men man strör istället smak över dem. Ja 'dem', denna nudel-liknande hög bestod utav 6 lager nudel-liknande plättor, så man äter dem helt enkelt som små plättor, bara strö palm socker och kokos på dem och så om nom nom... Helt okej.


'Pulut' är typ sticky rice (klibbigt ris) som oftast blandas med santan (kokosmjölk) och salt, som koks innuti löv (oftast löv från bananträd) väldigt länge, kanske 3-5 timmar för att aromen och/eller smaken från bladen ska gå in i riset. Dessa serveras speciellt under Ramadan och Hari Raya.

Det blev som sagt en hel del mat, så det mesta hamnade i kylen :p Nu lämnar vi matbloggen bakom oss en stund och så blir det dags att somna om, klockan är ju 5 på morgonen här och jag vaknade av grannens 'plinge-linge-linge-ling-ling-bjällra' som de gärna kan få lägga på hyllan nu en stund. Godmorgon och godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0