visste ni att...

Ett litet 'visste ni att' innan jag avlägsnar mig :) Så...

Visste ni att i min blogg är ua det samma som ä? :p

Det är nämligen så, att när jag köpte min Macbook här borta så blev det ju automatiskt utan de svenska bokstäverna å, ä och ö. I början var jag lat och skrev antingen både ä och å som ett vanligt a, och ö blev o. Men eftersom att det kan leda till missförstånd, och till och med fula ord ibland, så började jag kopiera bokstäverna från ett dokumet på skrivbordet där jag sparat å, ä, ö, och att jag klistrade in dem varje gång det behövdes. Detta varade inte ens en halv dag så omständigt och jobbigt det blev. Så när jag skrev i bloggen lade jag till kolon efter a eller o så att det blev -> a: = ä, o: = ö, a* = å. Men i en mening kan det se sjukt ut -> "Nu ska ni la:sa om min o:verdrivet spa:nnande dag da* jag satt i en la*da." Så tillslut googlade jag (vilket sent geni) oc upptäckte att det var hur lätt som helst på mac. Man håller helt enkelt ner 'option + a' för att få å, 'option + u, släpp och tryck a' för ett ä, 'option + u, släpp och tryck o' för ett ö. Antar att det är just u eftersom att ett tyskt y = ü. Samma prickar ju.

Det jag skulle komma till var att när jag gör detta i värsta bloggfarten så blir det ibland lite fel som jag kanske missar. Så om ni blir förvirrade tänk då bara på detta inlägg. Om jag skriver 'idag ska jag vruaka i mig mat' så ska det så klart vara 'vräka'.

UA = Ä och UO = Ö om ni skulle bli lost. Å gör jag nog inte fel på eftersom det bara blir ett klick.

Ni som är med i intresseklubben som alla pratar om, då kan ni minsann anteckna detta :)

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: s

det finns en inställning i mac som man kan ändra språk. Köpte min i usa men kan har ändrat inställning så att den fungerar som en svensk tagentbord :)

2010-05-22 @ 11:40:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0