ny termin, nya tag

Nyduschad och fin, men håret blir bara ljusare och ljusare supersnabbt, så går det när man färgar det själv.

Men nu till saken, Akira sitter och spelar ps3 så jag tänkte passa på att uppdatera er med skolsaker och så, eller i alla fall mitt första intryck av allt nu efter första veckan.

Min första lektion har jag ju berättat om, typography 2, som helt enkelt är en fortsättning från förra terminen. Ska ju bygga återvinningsbara bokstäver inför KL Design Week, så just nu samlar jag ihop alla tomflaskor, plastkassar och tidningar jag kan hitta (i hemmet, inte ute på gatan eller så, ha!) och så ska jag börja skissa på hur jag ska få ihopa det hela att bli 120cm högt och kunna stå upp. Skisser ska vara färdiga tills på tisdag. Läraren heter Lucas och jag förstår inte vad han vill ibland, utan man måste fråga typ tusen gånger för att få klart för sig om uppgifterna, och ibland förstår jag helt enkelt inte vad han säger. Men det får gå som det går.

Min andra lektion heter Image Processing, och är med australienske läraren Tom. Honom hade jag också i teckning så han vet i alla fall vart jag står. Det handlar mycket om photoshop, att kunna redigera bilder, typ att rädda ett gammalt fotografi från 70-talet, fixa färgen, bort med repor och veck, osv. Ja redigera bilder och kunna använda alla funktioner i photoshop, flytta runt grejer i en bild, flytta den till en annan och få det att se ut som att den hör hemma där helt enkelt med hjälp av skuggor, färg osv. Ett exempel på det är första uppgiften som vi gjorde under lektion (JA sjukt skönt att få jobba med uppgifter under lektionerna = mindre läxa).
Vi skulle flytta en person från en bild till en annan och få det att se ut som att den personen egentligen var med på samma bild. Betyg sätts på teknik, inte på vilka bilder man valt, som tur är :p Jag valde de här två:

En tjej med armarna ut, och en härlig havsbakgrund. Sedan fick jag klippa ut tjejen, flytta henne till stenarna vid havet, fixa så att alla vita linjer runt henne (som blev kvar) suddades ut, fixa så att ljuset på henne blev starkare för att passa in i bildens ljus, fixa skuggan mörkare, och sedan lägga på en skugga snett bakom henne som var identisk med hennes kropp osv osv. Sedan sa läraren till mig att det såg ut som att hon fortfarande svävade på marken, så jag fick kopiera några stenar bakom henne och lägga fram dem framför hennes skor. Hel okej tyckte jag nog att det blev, ganska enkelt och snabbt, men läraren blev nöjd och lät mig gå först om jag ville. Äntligen något jag kan :O


^Slutresultat^
Heeeeelt okej, hahaa.

Om torsdagarna har jag två lektioner á la 4 timmar styck, så det blir en lång dag. MEN sedan har jag en lång helg (fre-mån) så det är ändå mucho nice :) Lektionerna är Advanced Layout & Production som är typ en advancerand fortsättning på Page Layout som jag absolut avskydde, både pga skittrakiga uppgifter (designa årsredivisning, göra en liten manual för att använda indesign, designa väggalmanacka var det enda som var ok) och pga hur mycket jag avskyr att jobba i indesign. Ett helt hopplöst onödigt program om ni frågar mig. Har ungefär samma funktioner som Illustrator fast med fokus på att designa uppslag osv, vilket jag är helt och hållet ointresserad av. Men ny lärare den här gången, fröken Shirly, som verkar jättetrevlig, och så verkar det som att vi kommer att få roligare uppgifter. Den första blir att designa en broschyr för ett designföretag inom arkitektur, inredning eller liknande. Man kanske skulle välja IKEA haha. Mycket nödvändigare än en dum årsredovisning enligt mig. Indesign får jag helt enkelt leva med :|

På eftermiddagen blir det Digital Illustration med fröken Fiyon som jag inte haft än, och som heller inte var här igår, men alla säger att hon är hur bra som helst. Då ska vi jobba mycket i illustrator med vectors (som jag absolut älskar, dock är jag vad vid att jobba med dem i photoshop, inte illustrator) och så ska vi till exempel välja ut en bra bild, med hög bildkvalité och sedan måla på ett nytt lager ovanpå, samma bild men bara använda funktionerna i programmen när vi skapar dem. Ska bli väldigt intressant, har sett mina seniors arbeten och det verkar verkligen skitkul :)

Så nu vet ni hur min termin kommer att se ut i alla fall, och så har jag ju lovat mig själv att planera bättre den huar gången, speciellt eftersom att jag missar sista veckan pga hemfärd till min fina familj och vänner :) För er som missat det/glömt så kommer jag att vara hemma 19 juni tills 7 eller 8 juli (får kolla biljetten, haha) så då ska det firas midsommar, mysas som bara den med både familj och vänner, och så ska man få se sina fina brorsbarn som ska ha hunnit ploppa ut tills dess :)

Nu ska jag fortsätta njuta utav min fredag och så ska jag hjälpa Akira lite med allt sitt designjobb, så får han bjuda mig på bio en annan gång som tack. Trevlig helg på er allesammans :)

Kommentarer
Postat av: urbffe

Hej. Jag såg artikeln om dig i GP. Kul att veta att det inte bara är jag som är galen nog att plugga i Malaysia :)) Jag pluggar IT i Penang och trivs jättebra.

2010-04-11 @ 04:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0