tar en läxpaus nu...

Har jobbat på jätteflitigt sedan jag bloggade sist. Min uppgift jag jobbar på idag är en vector, eller vektorgrafik på svenska, då jag ska välja en bild av kanske 15 som läraren gav oss, och sedan 'vectorisera' den :p
Alla bilder var klyddiga och detaljerade med tibaler, och eftersom att jag brukar jobba med vectors så tänkte jag glänsa lite med att ta en riktigt svår. Ångrar det verkligen inte, men det tar sin lilla tid!

Jag valde en varg som ni kan se på bild nedan. Den är ganska pixlig eftersom att bilden är liten och inte har särskilt hög upplösning. Min uppgift är att med hjälp av vectors, återskapa bilden så att den inte är pixlig längre, om man till exempel förstorar upp den eller zoomar in, eftersom att vanliga jpeg bilder annars blir suddiga eller pixliga när man gör det. Så en vector har inga gränser på hur mycket den kan förstoras upp utan att detta händer. Men när man sparar den som jpeg så blir det samma så klart, men filen kommer i alla fall vara densamma. Perfekt om man t.ex. ska skriva ut eller i 3D modellering, då används nästan alltid vectorteknik.

Nu ska jag ta en liten paus och njuta av lite helg i alla fall, så får jag fortsätta imorgon :) Mitt mål är att bli färdig imorgon så att jag kan fortsätta på min broschyr och sedan på tisdag ska jag börja bygga de enorma bokstäverna, som nog blir terminens klurigaste uppgift...

Här kommer mina exempel i alla fall:
Förstoras en jpeg upp så ser blir resultatet som i rutan.


Förstoras en vector upp (när den fortfarande är en vector fil) så blir resultatet annorlunda.

Och ja, jag har ju inte kommit så långt än, men jag lägger upp det färdiga resultatet imorgon så får ni själv välja vilket som är finast, haha. Men, ja det tar ju sin lilla tid, man kan också göra en auto-trace, alltså att bilden vectoriseras automatiskt, fast det får ju vi inte göra i just den här uppgiften så klart :p Men det hade varit skönt, haha! Nu ska jag lata mig och äta marie kex, toodeloo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0