äntligen klar!

Ush, det där tog ju mycket längre än vad jag hade förväntat mig! Hade jag valt en lättare bild hade jag sluppit kvällens stela rygg när man sitter och böjer sig fram för att de alla små detaljer på skärmen. MEN jag är sjukt nöjd, för ju klyddigare bild, desto mer träning för min del, och trevligare resultat att se på. För när detaljerna är så små och pixlade så kommer de ju aldrig att identiskt ut, utan ha små charmiga olikheter där man försökt gissa sig fram, fast ändå få det så korrekt som möjligt. Ja jag hade kul i alla fall, och jag fick verkligen tränat i många fler timmar än vad resultatet kanske avslöjar, har man aldrig själv testat på att göra vectrar, eller så detaljerade sådana, så ser det kanske ut som ett 10 minute work, men så var inte fallet :O Vet inte ens hur många helg-lata timmat jag istället konverat till flitigt vector jobb. Aja, nog snackat Ida, här kommer resultatet:

Orginalet:

Orginalbilden ser ut så här, fast storleken var egentligen 300pixlar, och här är den 500px.
Så lite suddigt, men den är väldigt pixlig i sig ändå.


Mitt slutresultat:

Blev ganska nöjd efter allt slit ändå, släta linjer som flyter på, trots att den ändå är
nästan identlisk den första bilden, när det kommer till formerna i alla fall.


Under tiden:

Så här såg varjen ut när jag jobbade med den. De röda linjerna markerar vector-
linjerna, samma med de blå och gröna, bara att de ligger på olika lager så att
jag kunde hålla koll på dem.


Närbild på vectrarna:

De röda linjerna på lager 2 ska följa de svarta på lager 1 (orginalbilden)
och sedan drar man i de tjockade plupparna så att linjerna böjs, och så
får man försöka hålla på så tills man får jämna kurvor som matchar de
som man försöker kopiera.


Svårt att förklara med ord, men jag har ju designat och ritat på datorn redan första dagen jag hittade programmet paint på min brors gamla PC, jag minns inte ens hur gammal jag var, men det var innan jag ens visste hur man använde internet. Där minns jag i alla fall att man inte bara kunde rita med den lilla pennan, utan också skapa linjer, cirklar och kvadrater, och kanske andra former? Där fanns i alla fall en linje man drog, och sedan kunde man ta tag i mitten och dra själva linjens mitt-del så att den böjdes till en kurva. Sedan kunde man göra det en gång till innan linjen låstes. Har inget direkt samband med detta, men om ni testat på det någon gång så är det lite så det känns att jobba med att vectorisera, bara det att man kan göra det oändligt många gånger, och att varje kurva dras med punkter vars axlar man justerar istället.

Jag är inte så bra på att förklara, så om ni fick huvudvärk nu så bara skippa texten jag nyss skrev och bara glo på bilderna istället. Nu är jag klar i alla fall, dags att sova *gäsp*.

Hoppas att ni haft en trevlig helg, min fortsätter även imorgon, yohoo :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0