Ma*nga gurkor i Malaysia

Eftersom jag inte har na*got annat att skriva om (eller go:ra) fo:r tillfa:llet sa* ta:nkte jag dela med mig av lite ono:dig fakta som jag a:r sa* himla bra pa* (menar na*gra).

Vakterna ha:r pa* omra*det, och de flesta condominium omra*den som a:r va:rda att vaktas, a:r allihopa handplockade fo:re detta soldater fra*n na*got som heter Gurkhas (jag kallar dem gurkor).

Gurkhas a:r ett folkslag fra*n Nepal och mest ka:nda som skickliga soldater a:nda sedan brittisk-indiska arm'en under Brittiska Imperiet. Nu finns de med i ba*de brittiska arme'n och indiska arm'en. Ex-gurkor, alltsa* ex-soldater, kan t.ex. hittas i Singapore i en speciell polisstyrka, eller sa* vaktar de viktiga byggnader, eller jagar terrorister. I Hong Kong flyttar ma*nga ex-gurkor med sina fmailjer och startar egna privata Security-fo:retag. I USA ansta:ller man Gurkha vakter till 'the US Navy', alltsa* USAs sjo:fo:rsvar. Och ha:r i Malaysia a:r de Gurkha soldater, och de som inte vill vara det, eller som pensionerar sig, blir ista:llet sa:kerhetsvakter som va*ra egna ex-gurkor da:r nere pa* omra*det. Speciellt vanligt a:r det ha:r i KL, och om ni fra*gar mig tycker jag att de a:r ma*nga ga*nger trevligare och artigare a:n poliserna ha:r, vinkar och ler go:r de alltid med. Veva:pnade a:r de inte, men sa:ker ka:nner man sig minsann efter att man la:rt ka:nna deras fo:rflutna. Det jag tycker a:r lite synd a:r att om det sker ett inbrott eller liknande avskedas alla pa* studs, och sa* ansta:lls ett helt nytt ga:ng ex-gurkor.

Intressant va:rre :)

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Faktiskt väldigt intressant, du borde berätta mer sånt! :)

2009-06-10 @ 19:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0