Fo:rsta veckan i KL

obs! (a* = å, a: = ä, o: = ö)


Nu har det alltsa* ga*tt en vecka sedan jag vinkade adjo:ss till familj och va:nner och begav mig mot kastrup fo:r att stiga pa* planet mot stansted, london. Och efter cirka 24 timmars resetid/va:ntetid pa* flygplatser sa* hamnade jag tillslut pa* flygpplatsen LCCT en bit utanfo:r Kuala Lumpur. Och sedan dess har det varit whooowheeee full fart! Direkt na:r jag kom ut fra*n planet ka:nde jag en viss ka:nsla av hopplo:shet att klara av klimatet ha:r, ka:ndes som att jag skulle sluta mina dagar genom att fo:rvandlas till en liten bubblandes svettpo:l mitt i KLs centrum. Planet anla:nde klockan nio pa* kva:llen i Malaysia, och na:r jag ha:mtat min resva:ska och fyllt i arrival card och hela den biten kom jag tillslut ut in the real KL utanfo:r flygplatsen och innan jag ens hunnit se mig omkring ho:r jag hur na*gon bo:rjar trumma pa* min resva:ska. Killarna var redan da:r, bera:dda att ba:ra mina va:skor och ko:ra mig till centrum av KL pa* direkten. Killarna som jag a:n sa* la:nge bara sett pa* bild var exakt demsamma, fast lite kortare a:n jag trott mo:jligtvis. Men sa* fort vi satt i bilen pratade vi som om vi umga*tts sa*ha:r tusen ga*nger fo:rut.

Fo:rsta stoppet blev Akiras hem da:r jag sla:ngde av mig mina saker och bytte om fo:r att sedan bege oss mot Hartamas, som varit lite som ett andra hem sedan dess. Mat, mat, mat, i Kuala Lumpur tro:ttnar man ALDRIG pa* att a:ta! Det kvittar om du sitter pa* dyr restaurang (vilket fortfarande inte a:r sa* hemskt dyrt om man a:r turist som jag) eller om du ga*r till matsta:llen som Hartamas, da:r ra:tterna ligger runt 5-20 ringgit (10-45 sek) sa* ser maten alltid fantaskiskt god ut, och smakar till och med ba:ttre. Och snabbt ga*r det.

Hade otur med kameran de fo:rsta dagarna, men tur i oturen var att jag hade ett extra minneskort med mig, sa* trots att bilderna fra*n fredagen och lo:rdagen a:r borta sa* bo:rjade jag a:nda* inte fota pa* riktigt tills jag bo:rjade anva:nda det andra minneskortet, som jag fa*r hoppas pa* att det ha*ller. Sa* ja, inga bilder pa* mitt fo:rsta ma*l i Malaysia, men pa* so:ndagen a*t jag i alla fall pa* Hartamas igen med Akiras familj, och da* blev det Butter Prawn Rice med sambal som ser ut sa* ha:r :) Bokstavligt sma:lter i munnen pa* en, va:ldigt gott.

sma:lter i munnen pa* en :)
(Butter Prawn Rice)

Och sa* bjo:d Akiras pappa pa* Cockles, som jag inte hittat ett svensk namn pa*, men det a:r i princip sna:ckor som man doppar inneha*llet i en spicy sa*s (chili, soja, ingefa:ra osv) och det var lite speciellt, men gott det med. Jag testar allt vilket fall som helst haha.

cockles cockles
(Cockles med tillho:rande sa*s)

Och kva:llens a:tande avslutades med lite Durian, vilket a:r na*got utav det absolut a:ckligaste eller mumsigaste, beroende pa* vem du fra*gar. Lukten a:r det va:rsta i alla fall, det a:r sa* hemsk att du inte ens fa*r ta med den in pa* hotell, taxi, ta*g, ko:pcentrum, nada. Och det a:r fullt fo:rsta*eligt om du fra*gar mig. Men smaken a:r va:ldigt speciell, ta:nk dig na*got som luktar rutten lo:k, blandat med ost, blandat med so:t frukt, och konsistens av sma:lt ost eller vaniljsa*s som sedan smakar va:ldigt so:tt. Smaken var absolut helt okej, men jag ma*ste absolut va:nja mig vid doften innan jag ger mig pa* det igen.

Med skalInnanfo:r skalet
(1. Durian med sitt taggiga skal, 2.Innuti durian)

Sedan bar det hema*t. Ha:r a:r utsikten fra*n Akias balkong fo:rresten, 18:nde va*ningen. Va*gar knappt luta mig o:ver ra:cket fo:r att kika pa* KL Tower som man kan se fra*n balkongen. Man kan sa:ga att det var ett fast grepp jag ho:ll kameran i na:r jag skulle ta bilder (snarare tills mina fingrar blev bla*)
Sa* ha:r har vi motorva:gen (precis utanfo:r, och ja den a:r i full ro:relse pa* dagtid sa* som nattid), poolomra*det med gym, lekplats osv, och sa* utsikten in mot centrum, da:r jag spenderat mest tid a:n sa* la:nge, da:r kan man a:ven skymta KL Tower, Petronas Twin Towers a:r precis brevid, men syns inte fr*an balkongen, och om de go:r det sa* vill jag a:nda* inte luta mid sa* la*ngt fram..

precis utanfo:rpoolomra*detKL towerKL tower, zoom
(1. Utsikt ho:ger, 2. Utsikt o:ver poolen, 3. Utsikt va:nster, 4. KL tower, inzoomat)

Sa* det var so:ndagen det, pa* ma*ndagen ville Akiras mamma attvi skulle fo:lja med pa* konstutsta:llning i KL, hennes indonesiska va:n och andra kvinnliga indonesiska konstna:rer sta:llde ut sina ma*lningar av Indonesien och annat med, men det var tydligen betoning pa* Indonesien. Sa* vi fo:ljde med en runda da:r och det var faktiskt riktigt intressant, fick a:ven se na*gra av kvinnorna in action na:r de ma*lade, och det var den mest intressanta biten. Filmade det ocksa*, men jag har inte fa*tt ra:tt pa* mitt youtube konto a:n, men sa* fort jag fa*r det sa* kommer alla mina sma* filmklipp att dyka upp :) Men ja, ha:r a:r na*gra ut av dem som jag tyckte mest om..


(1, 2, 3 & 4. Konstutsta:llningen)
artist in action
(1. Ma*lning, 2. Indonesisk konstna:r in action)

Sedan la:mnade Akiras mamma av oss vid Pavillion, mitt absoluta favorit ko:pcentrum, eller mall som jag tycker la*ter ba:ttre. Da:r gick vi omkring i na*gra timmar och jag fick a:ntligen kolla in Forever 21, som nog var den billigaste affa:ren som finns da:r inne. Ha:r finns ju inget HM percis, de flesta affa:rerna inne pa* Pavillion a:r ma:rkesaffa:rer, bara ta:nk pa* ett exklusivt ma:rke, vilket som helst, sa* lovar jag att de har det. Men ja, jag a:r ju inte sa* himla ma:rkva:rdig sa* Top Shop och Forever 21 a:r de affa:rer som passar mig ba:st (mig och min pla*nbok). Men det a:r kul att irra runt pa* uppta:cktsa:rd na:r va*ningarna och affa:rerna ka:nns na:stintill ora:kneliga ja:mfo:rt med va*ra sma* shoppingsta:llen i malmo:! Fast jag fick precis sms fra*n Ellie att hon ska pa* Entr'es invigning idag, sa* jag fa*r ho:ra med henne hur det a:r sen :) 

Sa* efter att ha ilat runt pa* Pavillion ett tag blir man ju hungrig, och dagens meny var inte malaysisk, men det blev inte mindre asiatiskt fo:r det, utan vi tog och beso:kte Sakae, en fantastisk liten japansk restaurang da:r maten kom fo:rbi pa* rullband. Sushi sushi sushi (eller shushi som man uittalar det ha:r) och sa* lite andra ra:tter som na*gon slags a:ggsoppa med hajfena, en med krabba, och lite tempura. Och sa* sushi med mango, Baby Octopus ( ja just precis, jag a*t sma* bla:ckfisksbebisar, med huvud och allt. Klarade dock inte av ka:nslan av att huvudet "poppade" na:r man bet igenom sa* jag ho:ll mig till resten av kroppen). Och sedan avslutade vi det med sma* so:ta bollar fyllda med bo:npasta (ro:d och gro:n) och jordno:tsmo:r. Efter det hade jag inte beho:vt a:ta pa* en vecka, men vem kan ha*lla sig na:r man a:r i Malaysia? Inte jag i alla fall :)


(1. Sakae, 2. Mat i rullande fart, 3 & 4. Baby Octopus)

(1 & 2. De so:ta bollarna till efetrra:tt)

Tisdagen bo:rjade med min personliga favorit, Teh Tarik. Det a:r en dryck gjord pa* svart te och kondenserad mjo:lk. Eftersom de inte dricker sa* hemsk mycket kaffe ha:r och vanligt te inte a:r na*t fo:r mig vanligtvis (och att Akliras mamma fo:rsta*tt att jag a:r va:ldigt fo:rtjust i det) sa* a:r det alltsa* detta jag brukar bli serverad vid lite sa*da:r spontana tillfa:llen. Sa* na:r jag satt ute pa* balkogen fo:r att fota soluppga*ngen fick jag alltsa* lite frukost serverad i form av Teh Tarik, Na*got slags ko:ttknyten och lite fa:rsk papaya (fo:r matsma:ltningen). Frukost pa* balkongen alltsa*, va:ldigt mysigt :) Senare pa* dagen blev det mer mat, Gado-Gado den ha:r ga*ngen, en indonesisk ra:tt pa* gro:nsakssallad och jordno:tssa*s, och i det ha:r fallet med tofu och ris (inte vanligt ris, utan en variant som man "sla*r" och koker i sma* pa*sar sa* att det blir alldeles kompakt, ofta serverat med satay).


(1. Sunrise, KL tower, 2. Frukost och Teh Tarik, 3 & 4 Gado-Gado)

Strax efter lunchen kommer Deen och plockar upp oss eftersom att han vill visa mig ett annat mall en bit utanfo:r KL, som heter 1 Utama. Deen hade precis fa*tt reda pa* na*gra resultat i skolan, och blev tvungen att la:sa om ett a:mne sa* han besta:mde sig fo:r att avreagera sig uppe pa* taket, da:r de hade baseball och andra "sport-burar" man kubnde hyra fo:r en liten slant. Video kommer senare. Sa* da:r var vi ett tag, och sedan gick vi in och tittade runt, och hamnade pa* Nando's, en afro-portugisisk restaurangda:r vi a*t deras ka:nda Nando's Peri-Peri Chicken. Valde extra spicy, och det tog de minsann pa* allvar! Men med na:sduk till hands slank a:ven det ner. Efter det begav vi oss mot spelhallen ho:gst upp, och a:ven da:r fick killarna avreagera sig med lite pang-pang spel, i rambo-anda. Sedan blev det bio, Race to Witch Mountain eftersom Deen redan sett Watchmen. Har aldrig varit i en sa* kall biosalong fo:rr, det ho:ll mig vaken under den halvtra*kiga filmen i alla fall.


(1. 1 Utama, 2. Deen avreagerar sig)

(1 & 2, Mat hos Nando's, 3 & 4, Killarna i spelhallen)


Pa* onsdagen sken solen som mest under denna regnperiod, men jag vaknade sent sa* det blev inte en sa* hemskt ha:ndelserik dag. Vi stack till Pavillion och a*t pa* Subway, blev en Veggie delight, och sedan gick vi pa* bio igen. Den ha:r ga*ngen blev det Watchmen. Ba:sta introt ever om du fra*gar mig, och tyva:rr sa:msta slutet :/ Sedan blev det en Chili Beef Fries pa* Carl's Jr, och sedan bar det hema*t med mer film, lite zombies och grejer i Quarantine. Inte allt fo:r la:skigt, lyckades somna a:nda* :) Dock inte ma*nga bilder fra*n ga*rdagen, men ha:r har vi det fantastiska va:dert och KL Tower at night.


(1. Fint va:der i KL, 2. KL Tower, nattid)

Och sa* idag, torsdag, har det inte ha:nt mycket alls. Akira har spelat RE5 och SF4, och jag har ordnat med blogg, bilder och ska fo:rso:ka ge mig pa* filmerna och youtube igen (ja detta blogginla:gget har tagit mycket mycket la:ngre tid a:n vad det ser ut :P). Men snart ska vi ga* ner och ha:mta biljetterna till Misery Signals konsert nu pa* so:ndag. Och sa* blir det middag hemma, kyckling, gro:nsaker, ra:kor och sa*klart ris. Sa* fa*r jag hoppas pa* att jag kan skriva igen snart, sa* att det inte ga*r like la*ng tid, fo:r det blir lite drygta ba*de att skriva och la:sa sa* la*nga inla:gg :)

Pusshaj sa* la:nge<3

Kommentarer
Postat av: Fisen

hej min vän, jag är så sjukt stolt över dig! allt verkar ju helt underbart :) :) :) och du skrive så mycket om mat, haha, vilket paradis! känns så overkligt att du är där nere nu.. :D!! är på jobb nu, skriver mail ikväll! ta hand om dig, Puss poch kram!

2009-03-19 @ 16:14:21
Postat av: Anonym

Hej vår lilla tös,kul blogg du skaffat. Händelserik vecka du hunnit med, massor av mat!! Hur länge tror du att du kommer att bo hos Akiras familj. Lönebesked har kommit från BK, såg din shopping!!??

Saknar du pappas mat? Vår kärlek, mammas tjat?

Älskar dig, saknar dig, längtar efter dig.

Pusshaj

2009-03-19 @ 16:28:56
Postat av: Ellie

Hej Ida :D Så fantastiskt det ser ut! Jag är jättehungrig nu :( Så mycket mat! Den där minibläckfisken såg lite läskig ut. Jag hade nog inte heller ätit huvudet :o



Du måset snart gå in på myspace och kolla allt jag skrivit till dig där! (Allt för att du inte ska missa det lilla som händer här hemma!)



Hörs snart :)



puss _D

2009-03-19 @ 16:51:09
Postat av: Sabina

Tjo!

Super kul att kunna läsa och även se dig =)

Låter helt underbart när du berättar..

Mamma och pappa skickar över en mega kram till dig.



Puss och kram´/ Bina

2009-03-19 @ 17:26:08
Postat av: Mamma

Du ska nog hålla lite i dina pengar lilla gumman.

Dom ska vara länge + en hemresa:)

Pusshaj

2009-03-19 @ 20:34:01
Postat av: Emelie

Eeda :)

Tänk att du är ute i stora vida världen! Inte klokt. Maten låter god iallafall!



Det är jättekul att läsa dina fina detaljrika journalisttexter. Keep it up :)



pussar och kramar

(söt klänning btw i videoklippet däruppe)

2009-03-19 @ 23:10:01
Postat av: Josse & Vilda

Hej hej Ida!



Hoppas allt är bra med dig, det verkar ju så i alla fall. Kul att kunna följa ditt äventyr här på nätet! Vilka moderniteter vi har idag alltså!



Kram från oss

2009-03-20 @ 16:42:00
Postat av: LA

Haai Toullan!

Orka att du klagar på minneskorten! :P

Kommer du bli brun eller du gömmer dig? Haha.

Skämt å sido, saknar dig lolle. Inte mycket men något iaf. Hoppas att Dean håller sitt ord om att ta hand om dig åt mig :).

Vi saar så Toullan för jag står på jubb, hörs mer sen.

Hojj

2009-03-21 @ 10:47:08
Postat av: Ingoo

Hej hjärtat.

Du är bara bäst,, saknar dig allt men är jätte stolt över dig.

Var rädd om dig och hoppas de andra är det med.

Annars kommer jag ner och hjälper dig.

Kram hjärtat

2009-03-21 @ 20:08:05
Postat av: Ingela

Hej Ida.

Låter helt fantastiskt allt du redan hunnit med.

Maten hade passat mig utmärkt. Låter gott med bläckfiskarna, jag hade tuggat i mig huvudena också.

Här hemma tittar vi också på film, men den var inget bra. Nu är det dags att lägga sig. Har två timmars promenad med morsan i morgon. Ha det gott. Var rädd om dig. Stor kram. De andra hälsar./Ingela

2009-03-21 @ 23:40:13
Postat av: Johannaa (LS)

Hallå Mcfucken :)

Så roligt du verkar ha det!

Kul att läsa om allt du får vara med om :)

Läskigt med vänstertrafik dock :O



Mer videobloggar :)!!



Poss från LS

2009-03-22 @ 14:09:42
Postat av: Anonym

Lilla gumman, har du fått uvi igen?? Verkar ju helt sanslöst. Du får avvakta innan du börjar med piller, inte mkt jag kan gör för dig, du får förlita dig på mamman i familjen. Prata med henne dom har säkert ngn huskur kanske. Puss Puss

2009-03-23 @ 14:36:40
Postat av: Kattis

Roligt att läsa din blogg ! Du verkar ha det bra...där borta i annat land... :)

Var rädd om dig och fortsätt att ha det bäst !!



Kram :)

2009-03-23 @ 17:29:43
Postat av: pidde

Jag älskar nasigoräng mums. Trevliga berättelser. Den om katten var riktigt kul. Ja inte för katten kanske.

Pappa

2009-03-24 @ 17:22:01
Postat av: Mamma

Hej lilla stumpan, hur är det med dig egentiligen.

Lite svårt att utläsa hur du trivs, hur du mår o hur mkt du saknar oss, typ vill komma hem saknar er el? Hur är vädret o hur många grader är det? Lav U

2009-03-24 @ 21:54:46
Postat av: LENA Z

Hej Ida - helt otrolig resa som du är ute på. Var jätterädd om dej och kom tillbaka många erfarenheter rikare. P&K LENA

2009-03-25 @ 14:47:04
Postat av: pidde

Hej Tullan

Lite trist att du missar Prison Break i kväll.

Har du lust att rita en cool sol till mig?

Skicka den till min jobbmail i så fall

Pidde

2009-07-06 @ 15:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0