utflykt till utkanten av KL, ansiktsbehandling och chinatown

Da* satt man ha:r igen da* :)
Jag har fa*tt ho:ra att min blogg handlar va:ldigt mycket om mat, men da* fo:rsta*r ni kanske hur viktig och stor matkulturen faktiskt a:r ha:r, det a:r Inte en helt ovanlig ha:lsningsfras att fra*ga na*gon om de a:tit. Som ista:llet fo:r att fra*ga "hur ma*r du idag?" sa* kan man i princip starta konversationen med "har du a:tit na*t idag?". Och har man inte det sa* a:r det fo:rsta stoppet efter det. Men ja, jag ska fo:rso:ka skriva mer om annat med, men det blir sa:kert mest mat a:nda*, ni fa*r sta* ut ;)

Sa* ja, tordsdagen avslutades med filmkva:ll, Red Cliff 2 blev det. Dagen da:rpa* kom Akiras kompis, Jaka, Pa* beso:k. De har varit ba:sta va:nner sedan fja:rde klass i en indonesisk skola ha:r i KL, eftersom Jaka ocksa* a:r indones. Den da:r Jaka a:r en riktig trevlig prick, han kom och ha:mtade upp oss utanfo:r huset i sin enorma bil (i ja:mfo:relse med att de flesta ha:r faktiskt ko:r relativt sma* och tjejiga bilar, med tanke pa* trafiken) och vi ha:lsade pa* varandra och sa*, men sedan bo:rjade killarna ganska direkt prata indo med varandra, och da:r satt jag och kikade pa* natur och byggnader och ta:nkte att det kanske inte var en sa* bra id'e a:nda*. Men sa* fort vi kom fram till Hartamas insa*g jag att Jaka a:r som en kopia av Akira, personlighetsma:ssigt, han pratade, och pratade, och pratade och fra*gade 10000 fra*gor om mig, och bera:ttade allt jag undrade o:ver om KL eller Indonesien. Och la:tt fo:r skratt hade de ba*da med, sa* a:ven ha:r ka:nde man sig som 'en av grabbarna' efter cirka 10 minuter. Pa* Hartamas besta:llde vi in Beef Satay med det da:r slagna riset och jordno:tssa*s, och Honey Dew att dricka till, en slags melonjuice med kondenserad mjo:lk, i samma anda som morotsjuicen. Mycket so:t i alla fall. Da:r satt vi en stund och a*t, pratade massor och matade katterna med resterna.


(1. Beef Satay @ Hartamas, 2. Hungrig katt pa* beso:k)

Efter en konversation om monyet (apor, ett av de fo:rsta orden jag la:rt mig) tyckte Jaka att vi skulle ko:ra till ett Indiskt tempel i utkanten av KL, da:r det tydligen kryllar av apor. Stra*lande id'e tycker jag som svensk turist som bara sett apor i bur eller pa zoo. Sa* vi tar en runda, fast inser att klockan a:r all fo:r mycket och templet redan sta:ngt. Men fra:sigt var det, templet a:r inbyggt i en grotta i ett litet berg mitt i fo:rorten. Men pampigt var det, inga apor sa*g vi dock, sa* vi besta:mde oss fo:r att a*ka dit igen en annan ga*ng, dagtid. Ista:llet blev det en tur till Jakas omra*de, da:r det finns ett restaurangomra*de med mycket mindre restauranger, och fa:rre utla:nningar (som jag), sa* han ville visa ett sta:lle da:r han och Akira alltid a*t fo:rr, en liten, liten, liten restaurang (i princip nederva*ningen pa ett litet tva*va*ningshus) a:gd av en liten indonesisk dam och hennes man. Sa* hon sprang och donade i ko:ket medans han stod och grillade satay. Menyn var inte sa* hemskt varierad, men killarna hade a:nda* redan besta:mt att jag skulle testa indonesisk satay nu na:r jag testat malaysisk (cirka 20 min tidigare). Sa* Satay Kambing blev det, vilket inneba:r satay gjord pa* get. Till dricka blev det Extra Joss, en indonesisk energidryck som till och med fick mig att go:ra grimaser i bo:rjan, fo:resta:ll dig syrligt x 10000. Enligt Jaka hittar man inte sa*n ha:r mat i KL vanligtvis, men han vet var man ska ga*. Eftersom Akira bera:ttat fo:r Jaka att jag pratar lite indonesiska redan vid hartamas, ho:ll de ba*da pa* att la:ra mig mer under kva:llens ga*ng. Detta tyckte den lilla damen var roligt och kom genast fram till mig och bo:rjade prata va:ldigt mycket, och va:ldigt snabbt, och ida-ig som jag a:r satt jag da:r och log och visste inte vad jag skulle sa:ga, och tydligen sa hon na*got i stil med, "ja, det a:r ra:tt, vet du inte vad det betyder sa* bara nicka och le", na*got som roade killarna na*got extremt.


(1 & 2. Killarna och jag pa* den lilla indonesiska restaurangen, 3. Satay Kambing pa* grillen, 4. Satay Kambing)

(Extra Joss)

Na:r vi var fa:rdiga da:r var klockan redan efter elva, sa* Jaka tyckte att det var en god id'e att visa mig en sa* kallad nattmarknad i KL. Dessa Nightmarkets o:ppnar runt elva och sta:nger fem pa* morgonen. Sa* vi begav oss dit, och hamnade mitt i en varm, fullpackad marknad i full ro:relse mitt i natten. Hemskt spa:nnande, den var ganska stor med, jag tror att man skulle kunna hitta na:stintill ALLT man kan ta:nka sig leta efter ha:r. Speciellt kla:der, va:skor, skor, klockor, solglaso:gon, ja allt typiskt fo:r markander, bara pa* en annan tid av dygnet. Hittade till och med en tennistro:ja med Sverigetryck. Ko:pte den dock inte :) Jag trodde att det var na*gon helg-sak, men killarna bera:ttade att marknaden alltsa* har o:ppet varje natt, va:ldigt praktiskt fo:r dem som inte hinner shoppa om dagarna. Va:ldigt o:verraskande hur en marknad kan vara fullpackad pa* den tiden av dygnet tyckte jag, men sa* kom jag iha*g att malaysianer inte sover..

Karaoke bjo:d de ocksa* pa*, Na*got jag na:stan o:verva:gde att sta:lla upp pa*. Na:stan.. Bara fo:r sakens skull :)



Och sa* klart hade alla restauranger runt om o:ppet 24/7, sa* killarna tyckte att det var dags fo:r mig att testa Roti Canai, ett slags bro:d i tunna lager, som ba*de blir mjukt och krispigt beroende pa* var du besta:mmer dig fo:r att ta na:sta tugga. Och en liknande som jag glo:mt namnet men det a:r ocksa* Roti, fast med a:gg inbakat i det hela. Till det blev det Milo Tarik, en blandning av Milo (typ som O'Boy) och Teh Tarik. Ja, det blev mycket mat den dagen, och ja, jag har ga*tt upp i vikt ;( haha


(1. Sverigetro:jan, 2. Roti Canai)

Kva:llen avslutades med att Jaka sov o:ver och det blev myskva:ll med Ahlgrens bilar (Som gjorde succ'e! fa*r be mamma skicka fler, haha) och film, the Punisher den ha:r ga*ngen. Ganska ha:ndelserik dag a:nda*, fick se lite mer utav KL, och inte bara centrum. Ida somnade MA:TT och framfo:rallt no:jd :)


(Ahlgrens ha:rliga bilar)

Idag, lo:rdag, hade Akiras mamma fra*gat om jag ville fo:lja med pa* ansiktsbehandling, och det tyckte jag kunde bli lite roligt, fa* en liten pratstund med henne och skinande hud. Sa* hon kom och ha:mtade upp mig vid tva*, och vi begav oss till Chinatown ha:r i KL. Fick a:n en ga*ng sto:ta pa* den dagliga trafikstockningen ha:r. Under tiden bera:ttade Nelly (Akiras mamma) mer om familjen, om Akiras syskon, om alla hennes resor och jobb, och sa* vidare. Hon vill att jag fo:ljer med till Indionesien i maj, da* de ska a*ka och ha:lsa pa* hennes mamma (90 a*r gammal) och annan sla:kt. Jag tycker att det la*ter ja:ttetrevligt, men eftersom att jag redan planerar pa* att fo:rla:nga mitt Visa i juni, vilket betyder att jag ma*ste la:mna landet, sa* kan det bli lite kaka pa* kaka fo:r min budget haha. Akira vill a:nda* inte a*ka heller, skyller pa* att huset vi skulle bo i a:r hemso:kt. Man tror pa* sa*nt ha:r, det a:r fullt normalt.

Men ja, a*ter till ansiktsbehandlingen. Hamnade i ett litet va:ntrum i ett av husen mitt i Chinatown. 3 pratglada kinesiska kvinnor jobbade da:r, alla kla:dda i fa:rgglada och mo:nstrade tunikor. Den yngste av dem skulle ta hand om mig. Hon bo:rjade med att trimma mina o:gonbryn och rengo:ra ansiktet. Sedan blev det massage/insmo:rjning/va*ldsammare massage/ansiktsmask och peeling i ungefa:r 2 timmar har jag ra:knat det till. I alla fall sa* ka:ndes det sa* la:nge, om inte la:ngre. De anva:nde sig av japanska produkter Nelly fo:ll fo:r na:r hon bodde i Japan, och hon har ga*tt till just denna salongen i 10 a*r. Mycket trevliga var de i alla fall, och jag ka:nner mig fortfarande glansig och fra:sch. Shiny shiny och len som bara den. Efter det visade Nelly mig runt Chinatown litegrann, bara en snabb tur genom en av marknaderna, och om jag ville se mer fick jag tjata pa* Akira sa hon. Och ja, efter det sa* la:mnade hon av mig igen, och Akira och Jaka kom ner och ha:mtade mig. Sedan kom tva* va:nner till Jaka, och nu sitter de tre och spelar PS3 medans Akira sta*r i ko:ket och lagar Roti. Jag ska nog ga* och hja:lpa till nu, ville bara bli klar med bloggen fo:rst :)


(1 & 2 Sko:nhetssalongens va:ntrum, mycket Hi-Tech, 3 & 4. Chinatown)

(Chinatown)

"Terima Kasih" fo:r alla kommentarer mina va:nner, de go:r mig va:ldigt 'Gambira' :D

Kommentarer
Postat av: Melinda

Hej Ida!! jag vet inte riktigt var ska jag kunna skiva till dig, men jag hittade detta :P Hur är läget med dig där nere? Är det varmt och skönt =)? Shoppat mkt..? Ha det så bra!!Familijen Hälsar till dig + mormor och moffi :P Puss // Melinda

2009-03-22 @ 11:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0