Jobb jobb..

Happ, da* var man tillbaka ha:r :)

Har inte haft sa* mycket att skriva om pa* sistone, har mest kollat upp och so:kt lite jobb hemifra*n, skulle bege mig till ambassaden i veckan men vi ma*ste a*ka in tidigt, och a:n sa* la:nge har det regnat ha*rt varje ga*ng vilket go:r det sva*rt att fa* tag i en taxi. Men imorgon ska vi a*ka in, vare sig det regnar eller inte.

Att so:ka jobb ha:r a:r mycket mycket mycket sva*rare a:n jag trott, det sva*raste a:r att fa* det att ga* ihop ekonomiskt. Jobb kan jag fa*, lo:n som ra:cker - not so sure. Har man ingen utbildning kan man fortfarande hitta jobb om man a:r o:ver 18, men lo:nen man fa*r a:r anledningen till varfo:r alla va:ljer att plugga vidare pa* direkten. Och na*got som fo:rva*nade mig i bo:rjan, men som nu verkar fullsta:ndigt logiskt, a:r att vad eller var du a:n va:ljer att plugga sa* a:r det fo:raldrarna som betalar studierna. Det finns inget som heter studiela*n ha:r, det a:r fo:raldrarna som fa*r invistera i barnets utbildning om de inte fa*r stipendier da*. Samma ga:ller fo:r bil, blev na*got fo:rva*nad o:ver hur Deen kan ko:ra en sa*dan bil som han go:r na:r han aldrig jobbat fo:rr i hela sitt liv, na: da* a:r det fo:ra:ldrarnas uppgift att fo:rse dem med det med. Jag sa:ger inte att alla fo:ra:ldrar a:r rika i Malaysia, det a:r helt enkelt de som fa*r ta la*n om det beho:vs, inte ungarna.

Men det a:r ju en helt annan kultur ha:r, ha:r kan man bo hemma tills man do:r, det a:r fullt normalt. Skaffa familj och a:nda* bo kvar, inget konstigt ha:r fo:r familjen ska vara nummer ett. Pa* samma sa:tt a:r det en investering fo:r fo:raldrarna att betala barnens utbildning, fo:r pensionen ha:r a:r like skamlig, sa* oftast a:r det da* det blir dags fo:r barnen att betala tillbaka. Fa*r du ett ga:ng barn sa* se till att betala fo:r utbildning osv, sedan va:nder vinden na:r de blir vuxna och jobbar, och du bo:rjar bli a:ldre och ta:nker pa* pensionen. Ha:r verkar man na:stan tala illa om dem som placerar sina a:ldre pa* a*lderdomshem. Familjen ska vara nummer ett, och na:r inte staten sto:ttar en sa* fa*r man sto:tta varandra. Sa* jag har a:ndrat uppfattning om hur bortska:mda jag tyckte killarna var i bo:rjan, nu fo:rsta*r jag att de inte har sa* ma*nga fler alternativ. Man kan inte ta hand om sig sja:lv pa* samma sa:tt som man la:r sig hemma i Sverige.

Men ja, jag ger inte upp fo:r det, fa*r hoppas pa* att ambassaden kan svara pa* na*gra av mina ma*nga, ma*nga, ma*nga fra*gor imorgon. Jag a:r mest ra:dd fo:r att bli lurad av arbetsgivare om jag ska vara helt a:rlig, fo:r det a:r inte helt ovanligt (har :jag fa*tt la:ra mig genom ett expat forum). Allt hade varit la:ttare om jag pluggat, ALLT. Men ja, fo;rsiktigt men besta:mt fa*r jag ka:mpa vidare..

Men nog om det, fa*r ta:nka positivt, och na*got som go:r mig glad = Nasi Lemak<3 Det a*t vi idag pa* omra*dets caf'e, sa* jag passade pa* att fotografera lite da:r nere med :)
(Hade inte kameran till hands sa* det blev bilder med mobilen = lite sa:mre kvalitet men jag tycker att de a:r bra nog)

Nasi Lemak


(Fra*n Caf'e Aroma, omra*dets egna caf'e)

Omra*det


(1. Main Hall, med supermarket, caf'e, gym, idrottshall, 2, 3 & 4. Poolomra*det)

(1. Poolen, 2 & 3. Utsikt o:ver Main Hall fra*n andra sidan poolen, 4. Akira och avsta:ngd fonta:n)

(1, 2, 3 & 4 Omra*det pa* andra sidan poolen, krukor, blommor, fonta:ner osv)


(1 & 2. Omra*det fortsa:tter, 3. Lekplatsen, 4. Tra:dga*rden)

(1 & 2. Dammen i tra:dga*rden med dess inva*nare, Koi-fiskar)
  <--- Huset jag bor i, 18:nde va*ningen :)

Ja det var det hela, vad som annars ha:nda skall i veckan ar bland annat Att vi ska vi iva:g och a:ta Satay-buff'e ikva:ll med Akiras pappa. Han kom hem fra*n Indonesien i ma*ndags, mamman a*kte till Korea pa* so:ndagen.
Imorgon blir det ambassaden och da* ska jag a:ven fota Tvillingtornen - Petronas Towers, och KL Tower. Och sedan mo:jligtvis bio.
Pa* fredag ska jag a:ntligen a*ka med till familjens hus i Shah Alam, da* jag kommer att tra:ffa Akiras bror och hans fru och son. Sonen fyllde 2 a*r fo:rra veckan sa* det ska firas pa* Kentucky Fried Chicken antingen lo:rdagen eller so:ndagen, inte helt sa:ker pa* vilken av dagarna. So:ndagen ska vi i alla fall iva:g till en stor fiskmarknad tidigt pa* morgonen. Den dagen vi inte firar lillkillen ska jag kanske ha:lsa pa* hemma hos Deen eller tra:ffas pa* Sunway Pyramid Mall eftersom Deen bor bara na*gon minut fra*n det andra huset.

Sa* om jag inte ho:r av mig tidigare sa* kommer jag i alla fall ha na*t att skirva om tills dess. Men nu ska jag ringa mamma, fo:r det har jag lovat :)

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Detta inlägget har jag totalt missat! Fy skäms! Vilket vacker område i alla fall, och jag hoppas du överlever alla myggbett från Shah Alam :)

2009-04-15 @ 12:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0