Malaysisk roadblock

Malaysia a:r ett fantastiskt land. Det a:r kanske ganska uppenbart att jag tycker det redan. Jag stormtrivs ha:r, men jag kan helt klart erka:nna att jag inte skulle kunna stanna ha:r fo:ralltid. Kvittar hur god mat jag a:ter, hur ma*nga vilda apor jag kan ra:kna till eller hur spa:nnande a:ventyr jag skulle gett mig ut pa*, jag a:lskar att vara ha:r, och skulle kunna a*ka hit med ja:mna mellanrum, men jag sa:ger redan nu att jag inte skulle bo ha:r resten av livet. Nu kan du andas ut mamma ;)

Det betyder inte att jag kommer hem tidigare eller sa*, bara ett litet konstaterande :)

Jag har i alla fall bo:rjat fo:rsta* varfo:r Malaysia inte a:r ett turistland. Ma:nniskorna a:r hur trevliga som helst mot oss utla:nningar, i alla fall dem jag sto:tt pa*, fast servicen kan va:l ungefa:r ja:mfo:ras med danskarna. Men det a:r inte alla som a:r sa* trevliga..

Iga*r na:r jag och killarna skulle se Shinjuku Incident pa* bio blev det lite sent, var premia:r ju sa* va:ldigt mycket folk da:r. Till och med Jackie Chan kom ju hit iga*r eller dagen innan sa* folk har varit lite uppspelta. Men ja, na:r vi besta:llde biljetterna vid 9.30 var det bara kassa platser kvar till fo:resta:llningen vid 11, sa* vi tog den vid midnatt ista:llet. Det var a:nda* jag som ko:rde sa* ingen bra*dska hem med dyr taxi. Under tiden vi va:ntade satt vi och a*t vid deras Food court, men jag ska inte prata sa* mycket mer om det, kan bara tilla:gga att filmen var riktigt bra, trots censurerna..

Efter filmen begav vi oss hem eftersom klockan redan var 2, inte sa* mycket att go:ra bortsett fra*n att a:ta, men det hade vi ju redan gjort. Pa* va:gen hem satt killarna och pratade om na*got och Akira glo:mde att sa:ga till mig att sva:nga av till en mindre va:g, fast den vi var pa* funkade lika bra, han ville bara unvika roadblock (o:versa:ttning?), vilket poliserna brukar syssla med ganska ofta ha:r, har varit med om det en ga*ng innan men da* slapp vi stanna. Sa* na:r vi sa*g bilko:n la:ngre fram sa* var det bara att ta ett djupt andetag och hoppas pa* det ba:sta. Killarna blev ganska nervo:sa, fast jag var hur lugn som helst, ljusen var pa*, hade ko:rkort och pass med mig, vad kan ga* fel? De har inget att ge mig bo:ter fo:r. Jag fo:rstod inte deras oro alls.

fetr en stund kom vi fram, ko:rde sakta fo:rbi polisen som alla andra, och plo:tsligt skuttade han fram och knackade pa* rutan. Jag vevade sna:llt ner, polisen tittade noga en stund och sedan "You're not Malaysian, are you miss?" Jag svarade att jag var svensk, och sa* va:nde han sig mot Akira och sa* sa han att han var ha:rifra*n. Han bad att se mitt ko:rkort, och na:r han fick se det blev han nog fo:rva*nad. Jag fo:rsa:krade om att det var ett svensk ko:rkort, och efter en stund av utfra*gning, som Akira svarade mest pa*, fick jag tillbaka det. Att jag bott ha:r i 3 veckor, att jag bodde hos hans familj, osv. Polisen fra*gade var vi kommit ifra*n ikva:ll, sa* Akira svarade att vi varit pa* bio vid Mid Valley. Sa* ser polisen missta:nksam ut och fra*gar om jag har biljetterna kvar. Hur ma*nga sparar vanligtvis sina bio biljetter? Som tur a:r sa* go:r jag det, och den enda anledningen att jag minns var jag stoppade dem a:r att killarna skrattat a*t det tidigare och tyckt det var tramsigt att spara pa*. Jag ra:ckte fram biljetterna efter en stunds fumlande i va:skan, han tittade noggrannt och sedan sa han att vi kunde ko:ra vidare.

Jag var fortfarande lite fo:rva*nad o:ver ha:ndelsen, men eftersom jag vet hur landet funkar nu sa* ta:nkte jag att det a:r va:l klart att de kollar extra noga om ungdomar a:r ute och ko:r mitt i natten. Men enligt killarna sa* handlade det inte om det, utan snarare att jag var utla:nning. Enligt killarna gillar inte poliserna och regeringen utla:nningar sa* hemskt mycket, utan att beho:va do:lja det. Sa* killarna var snarare oroliga fo:r att jag var med a:n na*got annat. Till och med Deen blev intagen en ga*ng under en Black Metal konsert, polisen gjorde plo:tsligt razzia och grep varenda unge i publiken och till och med bandet som spelade, fo:r att de missta;nkte att de var satanister eller na*got sa*nt. Ha:r beho:ver man inga bevis, har man inga bevis lo:ser man det nere pa* stationen. Handla fo:rst, snacka sen.

Sa* nej, inget allvarligt ha:nde, men jag blev lite fo:rva*nad och uppskra:md bara.. Vi har i alla fall kommit fram till att vi fa*r bo:rja ga* ut tidigare och alltid ta den andra va:gen hem om det a:r jag som ko:r, just in case.

Fo:r att la:tta upp sta:mningen, bilder pa* mat, fo:r ingen eedasaurus blogg utan mat :)


(1. Hemmagjord Mi Goreng med a:gg och bacon, 2 & 3. Clay Pot Chicken Rice, den fo:rsta med honung)

(1 & 2. Chili Beef Fries hos Carl's Jr, sto:rsta hamburgarna jag na*gonsin sett, da:rfo:r blev det pommes ista:llet)


Och sa* en video pa* med kille vid spelhallen i Mid Valley som lyckade underha*lla oss ett tag med Para-Para dans medans vi va:ntade pa* bion :)



Han ho:ll pa* ganska la:nge, och efter en stund stod da:r nog mellan 20-30 a*ska*dare. Killen a:lskade uppma:rksamheten och fortsatte tills han gjorde ett misstag och blev utslagen, och da* hade han satt nytt rekord pa* maskinen, ganska mycket ho:gre a:n de redan existerande rekorden. Ta:nkte na:stan testa, verkade lite kul med sensorerna som ma:rker av hur du ro:r dina armar, men det var fo:r mycket folk och jag ville inte go:ra bort mig :P

Kommentarer
Postat av: Ellie

Shizzlee! Hade det varit jag och en polis hade kommit så så hade jag kissat på mig. Jag kissar på mig även om en polisbil bara kör förbi mig och jag kör i 45 på en 50-väg. Bildligt talat alltså. :O

2009-04-05 @ 12:14:08
Postat av: Mormor

Hej lilla Ida.

Saknar dig jätte mycket, älskar att läsa din blogg du är en riktig författare. Vilka äventyr du hunnit med, särskilt det med polisen. Blodtrycket steg när jag läste om det, alldeles röd blev mina kinder lilla pluttan var du rädd?? Tänk att du är ute o kör bil i denna stora stad o på "fel" sida t om.

Matbilderna imponerar, tänk att få uppleva så mkt god o fin mat, hoppas du saknar min ibland:)Trevliga konserter med bra arrangemang. Har satt in liten påskpeng till dig på kontot, även ett påskägg från oss alla är på väg, kommer kanske tisdag, hoppas det smakar. Massor av kramar o pussar från lilla mormor. Hoppas snart få krama om dig igen.

2009-04-05 @ 16:23:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0